« go back

If one looses focus in the middle of Shemoneh Esrei, can he go back to the Brocho that he remembers saying?

You should go back to the last Brocho you remember saying.

 

Sources:

לדעת רוה”פ חוזר להתפלל מהברכה שודאי אמר, מחמת ספק שמא דילג על אחת הברכות. וכמה אחרונים כתבו לפרש כן בירודלמי ברכות ה, ג. וכ״ה להדיא באו״ז מגילה שעד. ובראב״ן ברכות קעט. אבודרהם דיני שמו״ע בסופם. וכ”כ בחסל״א קז, א. ברכת הבית שער מ סכ״ו. ובכה”ח קיט, כ. וראה ברא״ש סוף מס׳ ר״ה, בנוגע למלכויות וזכרונות שאם החסיר ברכה אחת ״כולם לבטלה״

ודלא כדעת החיי”א כד, כא, שתחיל מהברכה שודאי לא אמרה. ור״ל שבראב״ן כ״כ לשי׳ דפסק כר״י שהלואי שיתפלל כל היום. אבל לדידן דאסור להתפלל מספק אא״כ ע״ד דהיא נדבה – הה״נ שאינו חוזר. אבל באבודרהם מפורש דלא ס״ל כר״י. וראה שו״ת יבי”א ב, ט. אשי ישראל לא, ב. הלכה ברורה יוסף קיט, יו״ד

יש שה״ר משו״ת רשב״א ח״א סל״ה הובא בב״י בפלוגתא דרבוותא אי מועיל תכ״ד באמירת הא-ל הקדוש, שמספק לא יחזור. אמנם, יש לחלק בין ספיקר דפלוגתא לספק במעשה. ועוד, שהא-ל הקדוש שאני, שאמר ברכה כתיקונב אלא שאינו במטבע דעשי״ת

והנה בשו״ע אדה״ז תקפב, ב נקט דסב״ל גם באמצע תפלה, ראה הגהות ר״מ אריק על א״א מבוטאטש קיט. שו״ת ארץ צבי ג, כד ד״ה והנה בספרי. אבל התם מיירי מספיקא דפלוגתא. וראה אור לציון א או״ח ז החילוק בזה. ואכן כמה פוסקעם כתבו שם שסב״ל, ובעניננו כתבו כנ״ל.
ולהעיר משו״ת הצ״צ או״ח ג, ז. ושם הביא משו״ע אדה״ז רצד, בסופו. ועיי״ש שי״ל שגם בתפלה שייך סב״ל. אבל לאידך, יש חשש בלא אמר ששינה שמטבע התפלה


Add Comment

Your Email address will not be published