לשמש מטתו בליל שבועות כשהוא זמן הביוץ

 

שאלה:

הננו נשואים כמה שנים ואין לנו ילדים לע״ע. זמן הביוץ חל בליל שבועות. יודע הנני שאסור בזיווג. השאלה, אם מותר לנו במקרה שלנו?

 

תשובה:

מותר ומצוה.

 

מקורות:

כבר כתבו הפוסקים – ראה ישועו״י רמ, ב, והובא במשנ״ב רמ בבה״ל א ד״ה מליל – שאם לא קיים פו״ר אינו בכלל. ובפשטות, דלא גרע משני רעבון שהותר לחשוכי בנים. וי״א יתירה מזו, אפילו אינו ערירי אלא שעדיין לא קיים פו״ר. וכ״כ בישועו״י שם. ונ״ל שזו סברא שאין עלי׳ תשובה. ובנדו״ד – ה״ז גם בגדר חשוכי בנים ל״ע. ואפרש שיחתי באותיות פשוטות, שהרי לכמה דעות ליכא עדיפות בל״ט לגבי שאר עונה, משא״כ פו״ר דהוא מצוה מה״ת, ואם נדחה בפני ל״ט כש״כ בפני מ״ע. ואדרבה, כל עיקר ההיתר בל״ט שאינה מתעברת אלא סמוך לטבילתה, ראה מו״ק למג״א שם טו. וחשוכי בנים עדיף מליל טבילה לגבי לשמש בשני רעבון – ראה מג״א תקעד, ח. ועדיף משאר גווני כשלא קיים פו״ר, שיכול לקיים ליום מחר, או פעם אחרת, משא״כ בנדוננו, שכעת דוקא זמן הביוץ. ונ״ל שהיא חומרא דאתי לידי קולא, להחמיר בדבר שהיא משנת חסידים ואינו מדינא, במקום חשש ביטול פו״ר.

זאת ועוד, ראה כה״ח רמ, ה בהיתר דל״ט דלא גרע מימי החול שמותר בל״ט. והרי פשיטא לנו שאין מי שיורה בכגון דא לאסור לשמש בחול. וראה דרך פקודיך מ״ע חלק הדיבור ז.  שו״ת אג״מ אה״ע ג, כג.

ולהעיר, שבשו״ת כנסת יחזקאל לג, שהתיר לשמש בשעת הוסת בל״ט – קאתי עלה גם מחמת שמתעברת סמוך לוסתה, ומשמע שהוא גם משום פו״ר. ואילו בחוו”ד קפד, יג דחאו לפי שיכולה גם להתעבר מחר, וסמוך לוסתה לאו דוקא. וכ״ז ל״ש כאן.

עוד יש להוסיף, שראיתי בהגהות ברכת אברהם בקובץ מפרשים מכת״י עה״ג בשו״ע תקפד, שאכן יישב לנכון במה שנפקדה שרה בר״ה מדין חשוכי בנים. ומה שלא יישב כך בכנה״ג שם ועוד – עדיפא מינה משני, שגם אם היו יצאו פו״ר לפנ״ז (ותלוי בתי׳ בתוס׳ ב״ב קמז, ב אי בתו של אברהם בכל היתה קטנה ולכן לא נישאה ליצחק. או לא, שאם לא כבר קיים פו״ר), מעיקרא לא נאסר בכגון דא, או״י דחדא מגו תרתי נקט. גם מצינו שיישבו הפוסקים אעיקרא דמילתא, שלא הרתה בר״ה אלא שנגזר הריונה אז, והך פקידה היינו פקידת שמים.  ולפ״ז מעיקרא ל״ק. ודברינו מכוונים כלפי מי שאצה להחמיר על יסוד זה שבכנה״ג לא יישב כן. ולדידי ברירא מילתא,שרפאין מקום לדחות היתר מפורש מחמת שלא נזכר תירוץ זה בפוסקים. ועדיף לנו ללמוד מפשיטות דברי הישועו״י שהביאו בבה״ל לדינא מלהוציא דין חדש מדיוק שכזה.וכש״כ בנדו״ז שעדיף משאר פו״ר. וכ״ז פשוט.

 

 

#28301