Electricity & Bishul/Pas Yisroel (Fuse Box & Smart Plug)

 

Questions:

  1. Bishul: If I’m the one who turns the electricity on in my house from the fuse box, can a goy plug an electric pot into the outlet? is it considered that I turned on the fire to be considered bishul yisroel?
  2. Bishul: I have a smart plug that can be turned on and off from my phone. My cholent is plugged into the smart plug. If a goy prepares everything and puts the pot in the crockpot, and then I use my smartphone to turn on the plug, is the cholent bishul yisroel?
  3. Pas: There’s a bagel shop in my area that’s kosher and pas yisroel. We just found out that the mashgiach turns on the oven by remote control and not in person. As a Chabad family that keeps pas Yisroel, would this place be fine? Basically, the question is, do we consider a rabbi turning on the oven by remote control to be pas yisroel?

 

Answer:

In order for it to not be considered bishul akum the Jew must turn on the fire or he must at least help in a noticeable way in the cooking process.

There is a debate amongst poskim if the Jew sets a timer for the oven and then at a certain time it goes on ‘by itself’ if this is acceptable. The reason for the lenient opinion is because there is a big enough ‘act’ done by the Jew and it is noticeable; thus it can be considered being cooked by a Jew. Others disagree.

  1. In case #1 (fuse box) it would not be considered a noticeable act to consider the food bishul yisroel.
  2. In case #2 (smart plug) it would be considered a noticeable act to consider the food bishul yisroel.
  3. Yes. It is considered pas yisroel.

 

 

Sources:

בישול עכו”ם:

א – ראה שו״ת מנח״י ד, כז, ד. שבה״ל ט, קסד. אבן ישראל ט, ע. תשוה״נ ג, רנ. שבות יצחק גרמא וחשמל ז, ב. קובץ בית הלל כו ע׳ צח. וראה שלחן מלכים בר שלום ה, ג.

ב – ראה הנסמן לעיל, ובנדו״ד עדיף משעון שההדלקה מיד, ואין כאן בית מיחוש. וכ״כ בנדו״ד בשבות יצחק דיני גרמא ז, ב בשם הגריש״א. שו״ת אבן ישראל ט, ע. ואף שיש שנטו להחמיר לכתחילה עכ״פ, ובפרט בועדי הכשרות (ראה שלחן מלכים ח״ב מכתב טז אות ד – ע׳ א׳ קצה. מכתב כ אות ג – ע׳ א׳ריב) – אין דבריהם עיקר. וגם לדעתם מדינא מותר.

פת עכו”ם:

ג – שקו״ט בזה אחרוני זמננו. וגם המחמירים בהדלקה ע״י שעון – היינו כיון שנדלק לאחר זמן משא״כ כאן שנדלק מיד. ולא גרע מהדלקת אש מאש אף שאין ניכרת ונראית פעולת הישראל. וכש״כ בנדו״ז שנראה במוחש בשעת מעשה שנדלק מרחוק. ומאי נפק״מ באיזה צורה הדליק האש. ואשו משום חציו, הוא גם בשולח את הבערה מרחוק. ובפרט בפת גוי שהוא רק משום היכר, וכל שיש השתתפות ישראל באיזשהו אופן סגי. וראה שו״ת אבן ישראל ט, ע. מנח״י ד, כז. שבה״ל ט, קסד. מבית לוי יו״ד מאכלי גוים י. שבות יצחק גרמא וחשמל ז, ב. קובץ בית הלל כו ע׳ צח בשם היבי״א. וראה בארוכה שלחן מלכים ב ע׳ תסד ואילך.

 

 

1 – #6164
2 – #13331
3 – #17787