Can the Shomer for a Chosson be a Goy? Like an Uber driver etc.? How old does he or she need to be?
No.
A Jewish child qualifies.
מקורות טעמים:
מסברא, נראה לכאו’ דלא מהני גוי הן לפני החתונה והן לאחרי׳ ומכמה טעמים: הנה, המנהג שגם לפני החתונה לא יצאו החתן וכלה יחידי. וראה גם ביכורי יעקב תרסט, ד. ועוד. וטעם המנהג כמבואר בכ״מ – וראה גם להלן – הוא למניעת נזק מכחות הרע והטומאה המנסים להזיק ולפגוע בחתן וכלה כדי לינוק ולקבל השפעה מצד הקדושה כו’. ועפ”ז מסתבר שענין השמירה נפעל דוקא ע”י יהודי שיש לו נפה”א מצד הקדושה. וסמוכין מע”ז כו, א ע”א ושו”ע יו״ד קנג, ה ושם קנד, א, ושם קנו, א, דחשידי אשפיכות דמים עיי”ש, ונהי דל”ש בכ”ע, מ”מ מסתבר דשומר לא הוי. ובספרים הזהירו גם בזמננו שלא לילך יחידי במקום שיש גוי או רשע מחמת שליטת הס״א. ואף שאי״ז רק מדת חסידות ולא מדה השוה לכל נפש – עכ״פ לא מסתבר להחשיבו כשומר.
ונוסף גם הוא החשש דדילמא מיפקיד דינא עלייהו – שבת לב, א (ובמג״א סוסי׳ קנו ובשו״ע אדה״ז שם יט, דהה״נ בישראל מומר או רשע (ובשו״ע אדה״ז שם – רשעים גמורים) אף שמסתבר דל״ש אלא במברא וכיו״ב. והה״נ הסברא דשטנא בתרי אומי לא שליט (שבת שם. וראה במג״א ובשו״ע אדה״ז שם, שהביא ב׳ הדעות ללא הכרעה), דל״מ לנדו״ד. ובקל יש לחלק בין הסכנות.
ואף שאבוקה מהני כשנים לשמור מהמזיקים (ברכות מג, ב), ובודאי ל״ג נכרי מאבוקה – בנדו״ד שצריך שמירה גם ביום בודאי גם אבוקה ל״מ, כפשוט.
ואף אם נאמר שהשמירה אחרי החתונה היא רק משום כבוד – עדיין מקום לומר שאי״ז כבוד בגוים (אף שמלכים אומניך ושרותיהם מינקותיך – ישעי׳ מט, כג). ועוד, שגוי כבהמה (לענין זה עכ״פ – ראה רמב״ם טו״מ א, יג. ראב״ד אבה״ט ב, י. וראה לקו״ש חי״ח ע׳ 166. ח״ל ע׳ 212).
ולמעשה, אף אם נאמר שהשמירה אחרי החתונה היא רק משום כבוד – עדיין נראה שאי״ז כבוד בגוים. ועוד, שגוי כבהמה (לענין זה עכ״פ – ראה רמב״ם טו״מ א, יג. ראב״ד אבה״ט ב, י. וראה לקו״ש חי״ח ע׳ 166. ח״ל ע׳ 212). ולמעשה, אף שמשמע קצת שעיקר השמירה אחרי החתונה משום כבוד (לקו״ש א ע׳ 52) – לכאו׳ תרווייהו איתנהו. וראה גם בשם כ״ק אד״ש בקובץ מקדש ישראל ע׳ לד וע׳ 115. התמים חוברת מב. [אלא, שכנראה שם קאי לפני החתונה. וכן שמעתי מפי המספר שי׳ ששאלתו לר״ש ע״ה לויטין הי׳ בנוגע להליכה למקוה ביום חתונתו. (ואין הכרח שבשאלת הרש״ל נזכר פרט דה. ועוד ועיקר, שמקום לומר שביום החופה דינו כבר כמלך והשמירה משום כבוד. ואכ״מ עוד)]. וגם בלקו״ש גופא אין הכרח לפרש כנ״ל, ור״ל שם, שאם הוא משום כבוד כמשמעות פרדר״א ה״ז שייך רק אחר החתונה. אבל לא בא לשלול שמירה משום מזיקין, שכן מפורש בגמ׳ ברכות נד, ב. והובא לדינא במג״א רלט, ז. וקאי גם אחרי החתונה, כדמוכח בהטעמים שבר״י מלוניל ותר״י ותוספת ר״י בגמ׳ שם, משום שמחתם וכו׳.
וראה בארוכה כאן. ואף שבכפ״ח גל׳ 787, והועתק משם בכ״מ, נמצא מפי השמועה באו״א – יתכן שלא דק המספר או שהכוונה שעיקר השמירה משום כבוד.
וכש״כ אם השמירה משום מזיקין, שאין שמירתם מועילה, כנ״ל, וכבר העירו מקב הישר יא שסכנה להיות אצל רשע.
ולהעיר שמסתבר שאם הוא משום כבוד צ׳ לידע ששומר, שבזה מתבטא הכבוד. אבל משום מזיקין י״ל שעצם המצאותו שומר, דבי תרי ליכא מזיקין. וי״ל גם להיפך. וצע״ע.
ולענין קטן – ראה יוסף אומץ ע׳ 351 לגבי יולדת. והה״נ בנדו״ד. ומסתבר, שגם משום כבוד מועיל קטן. ואכ״מ.
וראה גם שלמי שמחה יז. הנישואין כהלכתם טו הע׳ 72. נעימות החיים הע׳ ריט. שו״ת ישיב יצחק ח, סא. אהל יעקב מאכלי עכו״ם ע׳ שסט ואילך. בית מתתיהו ב, כז, ד. מנחת שמואל כשאמאראן א ע׳ קל. ברכת שלמה ברכות נג, ב.
#5250
#6908