Can one Lechatchila Kasher something through Libun on Chol Hamoed?

 

Yes, if it is a Libbun Gamur.

However, it is recommended not to leave it till Pesach in case one will forget and use it without Libbun.

 

Sources:

רמ״א תנב, א. אדה”ז שם יט. פמ״ג שם במ״ז ד.

ולכאורה מקום לומר לאדה״ז שבליבון קל מותר, וכמ״ש תנא, י שבודאי נשרף כל החמץ הבלוע בתוכו. וכ״ה מד״ע ברביד הזהב תנב, ז. וראה גם בשו״ת המגיד מראשית לר״ח אלפאנדרי א (הובא בהגהות רעק״א למג״א תנא, כז) שאין ליבון קל מפליט ורק מכלה הבליעה. וראה גם שעה״מ יו״ט ד, ח. אבל עדיין חילוק בדבר, שבליבון גמור נשרף ונכלה לגמרי – ראה תנא, ז. תנב, יט. משא״כ בלבון קל, ראה דיוק לשונו תנא, י. ולהעיר מלשונו שם לח. וראה אדה״ז תנא, ח. והכי דייק לישני׳ דאדה״ז כאן בעניננו שכתב ״שנכלה לגמרי״. ועוד להעיר שבמק״א כתב אדה״ז שלבון קל מפליט, תנא, ע. וי״ל ששניהם אמת. ואכ״מ כעת.

ועצ״ע בסברת הפמ״ג, שהרי נפלט לאויר, ואיך נבלע שוב. ועוד, שגם לפמ״ג כשיש חמץ בעין ועושה לבון קל לשרוף החמץ מהני, וא״כ הה״נ בליבון קל במקום הגעלה – דבהכי מיירי בפמ״ג כמשמעות לשונו שם – שלאחרי שנפלט שורפו, וראה גם ברביד הזהב שם, ומדוע ניחוש שיחזרו הבליעות. וי״ל. ולהמנהג להכשיר בלבון קל גם כשהוא ב״י, ואין חוששים שיחזור ויבלע, וגם בפמ״ג לא החמיר בזה, עכצ״ל דמהני גם בחג. ובהכרח לומר כן, שהרי לפמ״ג תנב במ״ז ב, וכן יו״ד קג במ״ז ו, ההיתר בהגעלה באב״י הוא משום נ״ט בר נ״ט דהיתרא, שנבלע בכלי ושוב במי הגעלה (וראה בשו״ע אדה״ז תנב, יא), ול״ש ד״ז בליבון קל.

ולהעיר שהמשנ״ב השמיט לגמרי דברי הפמ״ג. גם בפמ״ג גופא משמע קצת דלא ברירא לי׳ מילתא וכתבה כמסתפק (ואולי הספק מטעם הנ״ל), אלא שכך דרכו בקודש. ובפמ״ג תסא, בא״א א, משמע דס״ל שאפשר ללבן בליבון קל.

ואולי כוונת הפמ״ג שרובו נפלט ונשרף, ומיעוטו נבלע. ובפסח חיישינן להך משהו. וכה״ג מצינו בדוכתא טובא – ראה כמה דוגמאות אצלנו במה שכתבנו בענין הגעלה בכלי זכוכית בסוף שוה״ג א. ושו״מ כעי״ז – ולא ממש – במגילת ספר אייזנטל ענינים שונים או״ח כא, ד.

ולהעיר שלדעת מהר״ש, הביאו בהגמ״נ טירנא, הובא בד״מ תנב, ב, אף ליבון גמור אסור בפסח. ולאידך, חזי לאצטרופי דעת המחבר שנוטל״פ מותר בפסח, וש״ד גם להגעיל.

 

 

#3517