Is ripping toilet paper, not on the lines, permissible on Shabbos? If yes, why is it not under the Melacha of Korea? 

 

Answer:

One is not allowed to tear paper towels on shabbos, even not on the perforated line.

Regarding toilet paper, where no other other choice exists, one may rip the toilet paper, not on the perforated line.

It is recommended to rip the toilet paper with a Shinui. Ripping toilet paper with the left hand is not considered a Shinui.

This should not be relied on under ordinary circumstances; only where toilet paper was not prepared before Shabbos and it’s allowed only in order to preserve human dignity.

 

Reasoning:

The issue of ripping toilet paper isn’t a issue of Korea, since it’s one piece paper. Korea is a Melacha that only applies to items that are attached or sewn like clothes etc. there could be an issue of Mechatech, if it’s being ripped into a specific size. Even when not in a specific size there can be an issue – like in the above mentioned – of Tikun Kli, of fashioning an item for use. However, this can be permitted in a situation of K’vod HaBrios, specially if done with a Shinui – See below for an elaboration.

 

טעמים ומקורות:

עיין משנה ביצה לב: אין שוברין חרס ואין קורעין הנייר שהוא כמתקן כלי. וכן הובא להלכה בסימן שמ סעיף יג. ועיין בסעיף יד שמפרק ניירות חייב משום קורע.

ועיין בפמ”ג במש”ז שם, הקשו מדוע באיסור קריעת נייר אינו חייב משום קורע. ועיין באדה”ז סעיף יז שם שמתרץ שחיוב קורע הוא רק בדבר הנתפר ונארג. ועיין במשנ״ב בבה”ל לסעיף יג שהקשה על כך מירושלמי ששייך קריעה בעורות רכים. וכבר עמד באריכות על זה בקצות השלחן סימן קמה בדה”ש כה, שדעת אדה”ז מיוסדת על התוספתא. ומה שהקשה הבה”ל מהירושלמי הוא רק על פי לישנא בתרא, אך ללישנא קמא אין קריעה בעור כתוספתא.

והבה”ל העלה סברא מחודשת לביאור קושיא הנ”ל דלא שייך שם קורע כי אם כשקורע דבר באמצע והוא צריך לשני חלקים.

ולפ”ז יוצא לנו שלכל השיטות אין איסור מהתורה בקריעת נייר טואלט.

ונחלקו אם יש בזה משום מחתך.

ובכל אופן כשאינו מקפיד לחתוך במדה – אין בו משום מחתך, כ״א משום תיקון כלי – ראה בכהנ״ל שו״ע אדה״ז שמ, יז. ועוד. אבל במקום כבוד הבריות יש להתיר – פמ״ג שכב בא״א ד. וראה שו״ע אדה״ז שיב, טו. ומ״מ, כדאי לכתחילה לעשות בשינוי (ותלוי אם הטעם שמותר לקטום ביד דלאו תיקון מעליא הוא, כבפירש״י ביצה לג, ב ד״ה אינו, או כיון שהוא כלאחר יד, ראה משנ״ב שכב בבה״ל ד״ה אחד).

 

 

#4071