Eating before Sefiras HaOmer
Question:
If I’m eating right at Tzeis and planning on davening maariv with a minyan later, should I count sefira before I eat—before Maariv (at Tzeis) and daven later —or appoint a Shomer and say Sefirah with the Maariv Minyan after the meal?
Answer:
Although one may count before Maariv, the custom is not so. One can use a shomer and thus count later after Maariv. If one is concerned they will forget to count, they should count right away.
Sources:
שמדינא מותר לספור לפני ערבית – מג״א תפט, ז. אדה״ז טז. משנ״ב יח. ואדרבה, ספירה עיקר מצותו בתחילת הלילה (ראה אדה״ז תפט, ג. שם כו. משנ״ב שם ב) משום תמימות משא״כ בערבית שההקדמה רק משום זריזין (מור וקציעה רסי׳ תפט. ועוד. וכ״מ בל׳ הטושו״ע רסי׳ תפט. ולהעיר מהל׳ רסי׳ רלה). וראה בכה״ח תפט, יב – ע״ד הסוד.
ומ״מ מקדימין ערבית (רוקח ליל ב׳ דפסח. וכ״ה ל׳ הטושו״ע. ועוד). ומכמה טעמי: משום ספירה בציבור ברוב עם (ראה מנח״י דלקמן. ועוד), משום חובת הקדמת תדיר (ח״י תפט, טז ע״פ פסקי תוס׳ מנחות קצב. (אבל ראה מור וקציעה שם שדחה. והובא במשנ״ב רסי׳ תפט בבה״ל. וכ״ה בא״ר שם כא). אדה״ז שם טז. וצ״ע בב׳ מצוות שונות – ונאמר שמוסף ומנחה כמצוה אחת היא – ובאינו רוצה לקיים שניהם כעת, אם יש להקדים התדיר, וכגון שמתפלל מאוחר. וראה השקו״ט אצלנו בלוח לחנוכה במתפלל ערבית מאוחר אם להקדים ערבית לנ״ח. אבל ראה אג״מ דלקמן. חזו״א מנחות לג, יא. וכ״כ בשולחן אברהם לר״א מגוץ הכהן תפט להקדים תמיד ערבית אפי׳ כשמתפלל באיחור ומשום לא פלוג. ועוד שם, שערבית דאורייתא. ולהעיר מל׳ אדה״ז כאן שראוי לו להקדים התדיר, ומשמע דלאו חיובא הוא, אף שהקדמת תדיר מדאורייתא. ושינה מל׳ הח״י שכתב שצריך להקדים ק״ש וערבית. וראה גם שו״ת שאג״א כב. ודוחק לומר, שכיון שהקדמת תדיר בגדר מצוה מן המובחר נקט בהך לישנא. ובשאר דוכתי לא נקט הכי. גם אין לומר שספה״ע בתחילת הלילה מצוה עוברת ובכה״ג אין חובה להקדים תדיר, וכבבדיקת חמץ, ראה קו״א תלא, א – דא״כ אין לו להקדים ערבית כלל. ואולי קאי בגוונא שאינו רוצה להתפלל כעת. וכש״כ כשיש חשש שישכח, שבכה״ג אין חובה להקדים התדיר. ודוחק. וראה ביאור באו״א, בדרך נפלאה, בקובץ העו״ב תגה״ש תשס״ז. ולדבריו אפ״ל שרק במוצ״ש שבלא״ה אין עליו להקדים מעריב משום תוספת מחול על הקודש ליכא חובת תדיר. ובא״ר תפט, כא, שכשאין פנאי להתפלל אז מעריב מותר לברך קודם על הספירה שלא ישכח או ברגיל לשכוח הספירה יקדימנו בשעה שזוכר כשהגיע. וכ״כ בדרה״ח דיני ספה״ע ז, בירא שישכח אפי׳ במוצ״ש), וכן שלא להתרגל לספור ביחיד ושמא יבוא לשכוח, וכן שמא ישכח שספר ויספור שוב בברכה (שבה״ל דלקמן. שבו״י פסח ל, א – בשם הגריש״א) וכן ע״ד הסוד זמנה אחר ערבית (כה״ח תפט, ו) – ראה בכ״ז שו״ת שבה״ל ו, נג. אג״מ ד, צט. מנח״י ט, כה, ב. שם נו. משנ״ה ח, קצג. אבל ראה אול״צ ג, טז, א. וראה הרי יהודה א,לה. תדיר קודם בחלק הקצר ליקוטים א,י.
וראה גם כאן:
וראה בשערי תפילה ומנהג אשכנזי א, קיא לפי דרכו שבמתפלל בציבור אין חובה לספור עד אחרי התפלה.
#34794