Is a brook or lake kosher for toveling utensils? There is no other mikvah in my area.
They may be toveled in a natural lake.
A brook can also be used when there is no mikve. It is best not to use them for toveling in a rainy season, or at least to tovel the dishes in the part of the stream which is originally from the spring (i.e. whatever is there during the summer when it doesn’t rain).
If you use a river for tevilah, you need to verify that it has no electricity-dam somewhere upstream.
Sources:
יש בזה ג’ שיטות בראשונים:
א. הרמב”ם סובר דרבו הנוטפים על הזוחלין אסור.
ב. הר”ן והראב”ד סוברים דבמקום שהיתה הנהר מתחילתו מותר לטבול אבל במקום שנתרבה ע”י המי גשמים אסור.
ג. ר”ת סובר דמותר לטבול בכל מקום גם כשנתרבה ממים שאובים כי נהר מכיפי’ מיברך.
המחבר פוסק כהרמב”ם, והרמ”א פוסק בשעת הדחק כר”ת.
ובנדון דידן מדובר כשאין מקוה במקומו והרי זה כשעת הדחק. ובפרט שהנ”ל הוא בטבילת נשים, אבל בטבילת כלים הביאו כו”כ להקל – ראה דרכ״ת קכ, כב בשם כנה״ג שהביא כן מסמ״ג ואו״ה. (אלא שבאו״ה קב מיירי בטבילה לנדה. ובכנה״ג שם בהגב״י ה, בדעת הסמ״ג להתיר להטביל כלים בנהרות דלשיטתי׳ אזיל דס״ל כר״ת להתיר לנדה בנהרות. ומש״כ שם בשם סמ״ק ואו״ה – קאי בנדה. וא״כ כיון שלדינא מחמירים בנדה – לא מצאנו היתר מיוחד בכלים דוקא). וכ״כ בשו״ת מלמד להועיל יו״ד ב, מז שמוצר להטביל אפילו מתכות בנהרות וכן עמא דבר. אבל בלחו״ש רא, בלחם כה, והב״ד בטהרת ישראל רא, כב, שלא ידע על מה סמכו העולם להטביל כלים בנהרות בעת גשמים והפשרת שלגים, אפילו כשיש מקוה כשירה. וכ״פ להחמיר בספרו קיצור שו״ע לז, ב. [ועוד סיבה להחמיר בכלים דוקא, שבנדה נהגו להקל מחמת חשש שיזלזלו בה ויבואו לידי איסור כרת, וגם נגעו בה ומשום ביטול פו״ר, כמבואר בפוסקים].
ועכ”פ, באם אפשר יש להחמיר כהר”ן להצריך להטביל הכלים באמצע הנהר במקום שבו היו המים מתחילתו.
וראה טור ושו”ע יו”ד סי’ קכ סעיף א. טור שו”ע יו”ד סי’ רב סעיף ב ורמ”א וב”י שם. וראה שו”ת מנחת יחיאל ח”ב סי’ קנג סק”ג, שו”ת ושב ורפא יו”ד סי’ מז.
#10787
See also: