Adding a Name for a very ill person

 

Question:

Please specify a detailed procedure on how to add a name to a relative who is in a hospital and is in need of a big Refuah Shleimah.

Where can I find the nusach, is it printed in Tehilas Hashem siddurim?

 

Answer:

Please see here:

Halacha2go.com #809: Not Nonchalant on a Name Change

Shinui hashem (under the proper halachic guidelines) usually occurs before the Torah, when a specific mi shebeirach (prayer for an individual at the end of a Torah reading portion) is recited in front of a minyan (prayer quorum [of ten men]). (The subject of the name change—man or woman—need not be present.) The custom is not to drop the old name; the new name is added to the existing one, and becomes the first of the given names. The new name should be used for at least thirty days so it becomes a name that is muchzak (halachically established); we should be sure to call the individual with their new name (in addition to the original one) so that it does not become nishtaka (obsolete, see Halachah #469).

There is no set nusach. It’s similar to מי שבירך לחולה with one addition. Here is a recommendation:

מי שבירך אבותינו אברהם יצחק ויעקב משה אהרן דוד ושלמה הוא יברך את [old name] בן/בת פלונית ומעתה יקרא שמו/שמה בישראל [new name followed by old name] בן/בת פלונית בעבור שפלוני בן פלוני יתן בלי נדר נדר לצדקה בעדו/בעדה. בשכר זה הקב״ה ימלא רחמים עליו וכו׳

Best to do so when a relative is anyhow getting an aliya l’torah. However, it can be done even without a sefer Torah if necessary.

 

Sources:

בהמבואר שם אצלנו – יש להוסיף מס׳ התדיר דרשה לר״ה ע׳ רנד שאין להחליף שם בכל יו״כ מפני תיקון העולם. והאריך בזה בשו״ת שביבי אש או״ח ד, כד.

הנוסח – בשו״ת אפרקסתא דעניא ג, רסד.  וראה נוסח אחר וארוך בחקרי מנהגים מנהגי ברלין ע׳ 60. אוצר דינים ומנהגים ע׳ 428. ועוד כמה נוסחאות בכמה ספרים. ובראשונים – הנוסח באו״א לקמן, ונזכרו לקמן.

בשעה שא׳ מקרוביו עולה – אג״ק יג ע׳ רנא. כד ע׳ נה.

ללא ס״ת – ברמ״א יו״ד שלה, י: בביהכ״נ. אבל ברי״ו תולדות אדם וחוה א, כח – רלא, ג – עשרה בנ״א ובקי שבהם אוחז ס״ת ותוקעין תשר״ת. והובא בד״מ שם. והמנהג אינו כברי״ו לגמרי – ראה ברכ״י יו״ד סוסי׳ שלה הובא גם בזכר דוד מודינה א, פז.

וראה לקט יושר יו״ד ע׳ 83: שיביאו ס״ת לחדרה.

ובשו״ת מהר״ם חלאווה צו: ובעשרה ובשופרות כמו שנהגו.

אבל בארחות חיים הל׳ ביקור חולים סדר שינוי השם לא נזכר ס״ת. ונזכר רק עשרה בנ״א. וגם בזה – רק אם מצויין שם ״ואם לאו אין בכך כלום״. וכ״מ קצת בסה״מ תש״ט ע׳ 90 שהי׳ ללא ס״ת. וראה שו״ת צי״א כב, צו, ב. ישא יוסף אה״ע קמו בשם הגריש״א.

 

 

#25660