Tevilas Kelim for Pesach Post Coronavirus

 

Question:

Due to COVID-19, I did not have the chance to Toivel some Keilim for last year’s Pesach, so I instead gave them to a non-Jew and then borrowed them back from him. Now that the Mikvahs are open and I will Toivel them for this Pesach’s use, do I make a Brocha when doing so?

 

Answer:

No.

 

Sources:

מה שהביא מקצוה”ש קמו ס”ק ו – הנה אין הזמ״ג להאריך. אבל סתימת כל הפוסקים שסתמו ולא פירשו מוכח דלא ס״ל כוותי׳. וכן פשוט בסתימת לשון אדה״ז שכג, ח: ומכל מקום אחר השבת צריך להטבילו בלא ברכה כמו שנתבאר בי”ד שם. וגם במשנ״ב שם לה, הביא ב׳ האפשרויות. ומוכח בדעתו ששניהם שקולים. ועכ״פ אין מקום להורות שחייב בדוקא לעשות כן.

וגם אם יתעקש לפרש באו״א, פשוט שזהו רק לרווחא דמילתא. ובט״ז או״ח שכג, ו השמיט כ״ז, וכתב רק שלא יברך. ומכאן, שאינו מוכרח. וברכות אינן מעכבות.

ועוד ועיקר, שנראה פשוט שמעיקר הדין לא קייל״ן כהט״ז. והראשונים הורו להדיא להקל לעשות כן בשבת, או כשאין מקוה מצוי. ולא התנו כדברי הט״ז. ומכלל דלא שמיעא להו. ואין לנו להחמיר עד כדי כך גם בנוגע להברכה. והט״ז עצמו ביו״ד קכ, יח כתב ״נ״ל״ – היינו שזהו מד״ע. ועו״כ הט״ז הן באו״ח והן ביו״ד שהדבר אינו מפורש בפוסקים.

ועוד להעיר במה שיש שרצו לומר מד״ע שאינו מועיל רק לל׳ יום – וסמכו עצמם על לשון הט״ז – אבל דבריהם מוחדשים ולא נמצא כן בשום מקום. ופשוט שאין כוונת הט״ז כ״א להוכיח מזה דעתו בגוף הענין. אבל למעשה מורינן להקל גם בל׳ יום ויותר. וגם יש לחלק מסברא בין ציצית לטבילת כלים. ואכ״מ. וגם הט״ז עצמו כתב בזה״ל כל זמן שאין לו מקוה אבל לאחר השבת או שיזדמן לו מקוה. ולא חילק כנ״ל.

See here:

Tevilas Keilim during the coronavirus

 

 

#7320