Questions About a Vach Nacht

 

Q1. What is the earliest time that the children can come say Shema, etc., in fulfillment of the Minhag of a Vach Nacht?

A. The custom is to do it at night after tzeis. Any age children is fine. In the absence of children, adults are also fine.

 

Q2. Does the all-night learning have to take place in the house where the baby is? In my case, my mother is sleeping on my couch to help out with the baby, my wife is sleeping in the bedroom, and the only other room in the apartment is the bedroom, so there is not really a good place to learn in my apartment.

A. The purpose of “vach nacht” is to serve as “shmira” (protection) for the baby, thus it should take place in the house where the baby is.

 

Q3. It seems to me that a lot of people mainly learn ma’amarim on this night, even though officially we are supposed to learn Zohar. This is what ended up happening at my first son’s vach nacht because no one understood the Zohar and it kind of took the chayus out of the event. Obviously, it’s our chisaron, not the Zohar’s… but I’m wondering what the best eitzah is.

A. The Zohar and Pesukim should be read with an effort to understand as much as possible. There are Sefarim that were made that have them with translation. You can buy one or borrow from a friend.

 

Q4. Do we stay up the whole night before a Bris which was postponed (e.g. baby was jaundice, other health concerns, etc.)?

A. Yes.

 

Sources:

א – זמנה: כבקשעהמ״ט לשמירה שזמנה מצאה״כ – ראה ספר המנהגים טירנא שחרית של חול. וגם פסוקי דרחמי הוא בלילה דוקא כל׳ רש״י ד״ה וגני שבועות טו, ב. וה״ט לפי שבלילה צריך שמירה – ראה מנורת המאור נר ג, ג, א, צז. וכנראה שזמן שכיבה ג״כ רק אז. ויל״ע דהרי אפ״ל השכיבנו מפלה״מ. ואולי זמן שכיבה אח״כ אלא שאומרו על השכיבה שלאח״ז. ולהעיר מהשקו״ט בברכת המפיל אחרי עלוה״ש. וגם יש שאומרים ויהי נועם או פרשה ראשונה כשהולך לישן ביום. וקנה שביתתו במק״א – ראה כאן:

May one say Shema and Hamapil after Alos Hashachar?

ב – מקומה: זוהר פ’ לך לך. קיצור השל”ה סוף עניני מילה. ובארוכה בזכר דוד מאמר א פ”ל. מטה משה ח”ז עניני מילה ד, ב.

ג – לימוד הזוהר: ראה סידור ר’ יעקב עמדין ע”פ הזוהר דלעיל. חנוך לנער ע’ 7. סוף ד”ה אשרי תבחר נדפס בספר המאמרים מלוקט ח”ה. בנוגע לאמירת מזמורים – ראה בהמצו”ב מענה מי”ג ניסן תשמ”ג.

ד – כשנדחית המילה: פשוט. וכ״כ בנתיבות המערב מנהגי מילה אות י. שבוע וישוע הבן גרוס ב, א. עטרת שלום הלל ג (בסו״ס מכשירי מילה שמאע). וראה זה פלא מנהג סקווירא בס׳ וזכנו לגדל א, כא, שעושים כן בליל שמיני וממשיכים כל לילה בקריאת שמע עד ליל המילה.

 

 

#9988
#2674