When does a person need to do a Tvilas Ba’al Teshuva?

 

Question:

I listened to a story told by R. Sheis Taub about Bob Dylan who “converted” to another religion and was told to do a tevilas baal teshuva. Only after that did the Rebbe communicate with Dylan. If I took communion and went into a Buddhist temple before I became religious, do I need to do a tvilas Baal Teshuva? If so, how do I do that?

 

Answer:

You should approach 3 learned men and formally accept on yourself all the Mitzvos (Torah & Rabanan), and toivel in a kosher mikva in front of them.

As opposed to actual conversion, this may even be done on Shabbos, but only during the daytime.

It is preferable to cut your hair and nails before hand, or at least to make sure there is no chatzitza on your body.

 

Sources:

ע”פ רמ”א יו”ד סו”ס רסח. וראה מג”א שכו סק”ח ובשו”ע אדה”ז ס”ז בנוגע לשבת. וע”פ מ”ש במחה”ש ובפמ״ג שם לכאורה ה”ה בלילה. ובפרט שגם בגר אינו אלא מדרבנן (רא״ש יבמות ד, לא. וצ״ע אם להדעות שמעכב אם הוא מה״ת. ויש להוסיף דעת הרמ״א חו״מ ה, ב שגם בדין ממש כשר בלילה. וראה ב״ח וש״ך כאן) ובדיעבד כשר בלילה. (וגם לרי״ף שמעכב מלישא ישראלית, אם נשא לא פסלינן לי׳ – שו״ע יו״ד רסח, ג. והנה, בשו״ע נזכר גם שכ״ה גם לרמב״ם. וכבר הקשו שברמב״ם דלקמן מפורש שאינו מעכב. וראה ביהגר״א לשו״ע שם). וכל הטבילה כאן רק ממנהגא וחומרא בעלמא.

אבל ראה במכתב שנדפס בשליחות כהלכתה ע׳ קצז – דוקא ביום. ולכאורה מוכרח הוא, שהרי בנמוק״י יבמות טז, ב בדפי הרי״ף, כתב לדמות לטבילת עבד משוחרר, וטבילת עבד צ״ל ביום (רמב״ם אסו״ב יג,יב). ועוד, שכיון שצ״ל בפני בי״ד – ממילא צ״ל ביום, כדמוכח מרמב״ם אסו״ב יג, ו. ואף ששם נזכר גם שאין להטביל בשויו״ט –  ומה״ט גופא, וכ״ה ל׳ השו״ע יו״ד רסח, ג – ה״ז גופא בא המג״א והפמ״ג ומחה״ש ליישב, דליכא לדין מתקן וממילא הותר בשבת. אבל שאר דיני טבילת גרות איתנהו כמעלה וחומרא עכ״פ. ואכתי צריך ישוב לשיטת הרמב״ם, שאיסור טבילה בשויו״ט משום דכתיב בה משפט ואין דנים בשבת. וכבר תמהו על הרמב״ם, ששינה מהטעם שבגמרא. וראה ט״ז רסח, יא. ועוד. ואכן, בתו״ש שם סקי״ב הקשה שכיון שצריך ג׳ מדרבנן כגר ליתסר בשבת מטעם שנק׳ דין ואין דנים בשבת. ובפמ״ג שם מיישב, שכל שאין הטבילה מחמת חיוב אינו בכלל דין לגבי ד״ז, כדמוכח מזה שלר״י מותר להטביל גר בשבת כיון שאין הטבילה מחמת חיוב ורק המילה. אמנם, בפשטות גם לר״י אין הגר טובל בלילה. וצ״ע בשיטת הרמב״ם בזה אם לר״י שאני גם לענין טבילה בלילה.

וראה ברמ”א יו”ד שם ס”ב ובש”ך סק”ז וט”ז רסז סק”ה בנוגע לגילוח שערות. וראה שו״ת בית יצחק אה״ע סוסי׳ סז, ללא הפאות והזקן. ושם שלא לברך.

ויאמר: אלוקינו ואלוקי אבותינו, הצלח נא לעבד הנקרא שמו כך ומשוך אליו חסדך וכשם שהטית לבו לשוב בתשובה שלימה לפניך כן תטע בלבו אהבתך ויראתך ותפתח לבו בתורתך ותדריכהו בנתיב מצותיך למען ימצא חן בעיניך כן יהי רצון ונאמר אמן. (שו”ת רשב”ש מובא בפתחי תשובה יורה דעה סימן רסח ס”ק י).

 

 

#6832