What Bracha does one make on hearts of palm? Why? Thanks.

 

Nowadays the Bracha on hearts of palm is usually Ha’adama.

 

Sources:

ראה שו״ע ורמ״א או״ח רד, א שעל הקורא – הרך של דקל – מברכים שהכל, דלא נטעו אינשי אדעתא דהכי (ע״פ ברכות לו, א). וכ״ה בשו״ע אדה״ז רב, ב.

אבל כיון שבימינו בד״כ נטעו ע״ד כן אין לברך שהנ״ב כ״א בפה״א. וכמ״ש להדיא בכמה ראשונים – בחידושי הרא״ ה ברכות שם. מאירי שם. רבינו ירוחם נתיב ט״ז ח״ב.

ועיי״ש במאירי ברכות שאין מברכין ב”פ העץ אלא על מה שהוא בכלל פרי גמור. וראה רשב״א עירובין כח, ב. תשובות הרשב״א חלק א, ת.

ולהעיר מהשקו״ט בקני סוכר – אף שאינו דומה ששם הסוכר הוא גוף הפרי. וגם יש טעמים אחרים – ובבה״ג כ׳ בסוכר: קנה דיליה ודאי עץ הוא וכי נטעי ליה אינשי נמי אדעתא דסכר נטעי ליה ומברכינן עליה בורא פרי העץ ועל סכר נמי בורא פרי העץ. ואית רבנן דאמרי סכר וקניא דסכר בורא פרי האדמה, ולאו משום דסבירא להו דקנה לאו עץ הוא אלא הכין סבירא להון אע״ג דעץ הוא כיון דלאו פירא קא מפיק ולאו פיריה קא אכלינן לא מתאמר לן בורא פרי העץ אלא בורא פרי האדמה מידי דהוה אשותא דפרחא. וראה משנ״ב רב בבה״ל סט״ו.

ולהוסיף, שכיון שפטורים מערלה – ראה ערלה א, ב ובפי׳ הרע״ב דלאו פרי נינהו, וכן המנהג למעשה – ה״ז עוד טעם לברך בפה״א, שכל שפטור מערלה אין ברכתו העץ (כמשמעות הגמ׳ ברכות שם).

ועוד טעמים שאין הגזע נשאר אחרי לקיטת הפירות.

ובכלל, אפילו אם הוא בספק מברך בפה״א.

ויתכן שיש הגדלים בעצי יער וברכתם שהנ״ב.

וראה בארוכה וזאת הברכה בירור הלכה סל״ו ע״ פ משנ״ב רב, לח ובשעה״צ מב. הלכה ברורה יוסף רד, ז.

 

#676