האם כדור הארץ מסתובב סביב עצמו או לא?

 

שאלה:

מהי הדרך המסורתית בנוגע להסביר לתשב”ר האם כדור הארץ מסתובב סביב עצמו או לא?

דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת – האם לפסוק הזה יש שייכות לנושא?

 

מענה:

במענה לשאלתו – אין ספק ש״הדרך המסורתית״ – כלשונו – להורות שהארץ נמצא ללא תנועה כלל.

לאידך, ישנם מקורות המוכיחים שיש גם סיבוב הארץ על צירו.

 

מקורות:

נבוך הנני מאד בדבר זה. מחד גיסא, במכתב שבס׳ מורה לדור נבוך ח״ב אגרת קסב שכדור הארץ מסתובב על צירו. ושם שכן הוא ע״פ זהר ח״ג י, א.

ומועתק כאן הקטע כפי שהוא במקורו באנגלית:

…in reply, please refer to Zohar, part III, 10a, where we find the following statement:

“the earth turns about like a ball, now this side up, now down; and all creatures differ from each other because of different climatic conditions… there are places on this earth where it is light, while it is dark in other places; day here, and night there. there is a place where there is one long day, and where night comes only once in a while for a short time”.  The Zohar thus clearly states both the facts: that the earth is a sphere, and that it turns around in its own own axis…

The Letter And The Spirit vol. 2 p. 207

וכ״מ גם בשיחת ש״פ מקץ תשכ״ו, שהכדור סובב א”ע. ונמצא גם בהנחה בתורת מנחם בהערה 55.

ולהעיר, שאם נאמר כן מיושבת ג״כ הוכחת היעב״ץ ממאחז״ל שרצתה לעשות רצון קונה. ועוד.

ולכאורה מוכרח לומר שהארץ סובבת על צירה לדיעה שגלגל קבוע ומזלות חוזרים.

לאידך גיסא, ה״ז סותר המקובל והמובא ברמב״ם שבשמש יש מהלך יומי ושנתי. וראה גם  בסידור עם דא”ח שער המילה (ד”ה בעת ההיא” – קמב, ב):

“ידוע בספרי התכונה בגודל גוף השמש שרחבו י”א אלפים פרסאות כו’ ובסיבוב א’ הולך כמה רבבות אלפים פרסאות עד אשר ערך מהלך ת”ק שנה סובב בכ”ד שעות היום כו’ ולא ידעו טעם סיבובו במהירות עצומה כ”כ.

ועוד ועיקר, שהתפרסם בשעתו בכפ״ח גיליון 1017 ע’ 34, מענה בכתי״ק שהוא היפך המפורש בקרא, שהארץ לעולם עומדת, ומחק כמה קטעים בסגנון הנ״ל ורשם לצידן: ״היפך מש״נ והארץ לעולם עומדת”.

ומפי השמועה שהרבי לא קיבל שום פשרה בנושא – ראה קובץ העו״ב דלקמן.

(אגב: כו״כ שקו״ט מהו ההכרח לפרש עומדת באופן הנ״ל ודלא כפשטני המקרא. אבל נוסף להמפורש בזהר (תקו״ז תס״ט (קי, ב)), וכ״ה בכ״מ אצל גדולי ישראל בענין זה – מוכרח הוא בפשש״מ, שהרי המשך הכתובים בא לחדד ההבדל בין הדברים המשתנים ומסתובבים למה שנמצא עומד. ואם גם הארץ מסתובב, אינו מובן כלל. ולהעיר, שפשטות ד׳ התקו״ז הנ״ל ״לא תנענע הכא והכא״ שאינו מסתובב כלל).

ולגופו של ענין, צע״ק שהרי ההוכחה לסיבוב השמש הוא מקרא דשמש בגבעון דום, דקאי בסיבוב היומי.

לאידך, אף שתמוה קצת לחלק בין סובב על צירו, להסיבוב השנתי סביב השמש. שהרי שתיהם חלקים של סברת “קופרניקוס”. וגם הפירכא של הרבי, שא”א לדעת מי סובב מי וכו’ ע״פ תיאוריית היחסות relativity, חל על שתי הפרטים בשוה – מ״מ אי״ז קושיא, כיון שאין שום הוכחה והכרח שהדברים תלויים זב״ז. ולדוגמא: ישנם מחכמי יון הראשונים וכן תוכנים מוסלמים שסברו שהארץ מסתובב סביב צירו אף שקיבלו שהשמש מקיף וסובב את כדור הארץ.

[In fact, there are scientific questions which specifically question the earth not rotating, such as requiring the celestial sphere to spin quicker than the speed of light, as well as the difficultly in explaining the Chandler wobble, which are not problems if the earth rotates daily and the celestial sphere doesn’t. Of course, there are theories to deal with these questions, and we are anyway not going to make our Maskanos based on scientific theory, but just mentioning these problems which could be ignored if Earth indeed rotated.]

לשלימות הענין, יש להעיר שבמכתב מל״ג בעומר תשכ״ד, נדפס במורה לדור נבוך ע׳ 30:

אין לכך שום נגיעה לשאלה האם השמש נעה סביב הארץ או להיפך, אלא לעובדה שאף אחד אינו מערער עליה, והיא שהארץ נעה על צירה, וזה מה שיוצר יום ולילה”.

ובקובץ העו״ב גל׳ תתעח ערערו בנוגע לאמינות התירגום. ואכן צדק הכותב כי מכתב הנ״ל נמצא במקורו באנגלית אבל בתאריך אחר בשנה הנ״ל. ויש כאן תירגום מוטעה בעליל שאין כאן שום משמעות כלל שכדור הארץ מסתובב.

והא לכם המכתב במקורו והועתק כאן הקטע המתאים:

“I also fail to understand another line of reasoning in your Editor’s Note, to the effect that when the astronauts orbited around the earth they experienced day and night every few hours, etc. This has no relevance whatever to the question of whether the sun is revolving around the earth or vice versa, but to the fact which is undisputed by anyone, namely that all of us traveling on earth can experience day and night at different intervals, regardless of whether the sun travels around the earth or vice versa. Of course, anyone circulating the earth at a great speed would experience day and night every few hours, but it has no bearing on our point of issue.”

– from a letter dated the 3rd of Sivan, 5724

ואכן המכתב דומה לו ברוב ככל הפרטים. וזכורני במעורפל ממק״א שכבר העירו על השגיאה בתירגום המכתב, נוסף להערת הכותב בקובץ העו״ב. [שוב העירוני שנמצא עד״ז בקובץ קנאת סופרים גליון יא. ומצו״ב] ואכן הוא לפלא שנעשו בו כמה וכמה שינויים אחרים, נוסף לשינוי הנ״ל ושינוי התאריך. ושמעתי לפני שנים אחדות שישנם שינויים בניסוח המכתבים בין הוצאת אוצר ספרי ליובאוויטש (לשס) להוצאת מינדל. והשינויים נעוצים בכך, שהמכתבים בהוצאת מינדל לפעמים הם רק טיוטא, משא״כ בהו״ל הנ״ל שהדפיסו מכתבים שנתקבלו ע״י הנמענים.

כן להעיר מלוח יומי לילדים קה״ת, תש״ד –  י״ב מנ״א:

“The earth turns about like a ball, now this side up now down; and all the creatures differ from each other because of different climatic conditions . . there are places on this earth where it is light while it is dark in other places: day here night there. There is a place where there is one long day, and where night comes only once in a while for a short time”

– Zohar part III, 10a

This was written by Rabbi Hamnuna Sava, one of the greatest scholars of Israel of his time, in the year (approximately) 4000 after Creation, 1250 years before the discovery of America. More than 1000 years later, the greatest universities still maintained that it was impossible for our earth to be global, since then habitants of the other half would be walking with their heads ‘down’ and would surely have to fall ‘down’!

 

 

#548