May one say Shema and Hamapil after Alos Hashachar?
Shema for the evening may be recited. Although the time it is supposed to be recited originally is during the night, one may say it during the day. However one must first say Birchas HaTorah.
Hamapil may not be recited after Alos.
Sources:
י״א שאחרי חצות הלילה אין מברכים ברכת המפיל. אבל סתימת הש״ס והפוסקים אינו כן. וגם ע״ד הסוד – ראה שו״ת לחמי תודה באסאן כא. והו״ד בברכ״י רלט, ב. וראה מה שדייק מל׳ כתהאריז״ל באבן שוהם רלט בפתוחי חותם לא. וראה שו״ת קרן לדוד או״ח ס. דרכי חו״ש אות שמח. ועוד.
וביום אין לברך – כפשטות ל׳ הרמב״ם תפלה ז, א. וראה הבתים בית תפלה שערי תפלה י בדעתו. וכ״ה בכל הפוסקים. וכ״כ להדיא באר״ח דין ק״ש סמוך למטתו בתחילתו, ובכלבו כט. וברא״ה ברכות ס, ב. ועוד בכ״מ. וכ״ה בחיי״א לה, ד. ובמשנ״ב רלט, ח. ועוד. וראה שו״ת תשורת שי א, פב. ובארוכה שו״ת בצה״ח ה, קסו.
אלא, שבא״א מבוטשאטש רלט, מספק״ל אם אפ״ל המפיל לפני נה״ח. וכ״כ להסתפק בשו״ת פרי השדה ב, חא. ועד״ז בשו״ת התעוררות תשובה ב, קטו. ובסו״ד הכריע שלא לברך. וכ״כ למעשה בקרן לדוד שם. ומציע (בשם הא״א. וצ״ע) שיברך בלא שו״מ. וכן במשנ״ב שם בבה״ל ד״ה סמוך שאחרי עלוה״ש אין לברך. וראה מחזה אליהו ג, יב מה שכתב להעיר עליו. וראה שו״ת תשוה״נ א, קצח. ולמעשה סב״ל.
זמן ק”ש על המטה – פשוט. אלא, שבכלבו כט והובא בב״י סוסי׳ רל ובד״מ הארוך שם לומר ויהי נועם כשישן ביום. וכ״כ בהלכות ומנהגי מהר״ש ע קצב. וכ״ה ברמ״א רלא. מחה״ש רלט, ז. משנ״ב רלט, ח. ואולי מתאים גם שאר פסוקי דרחמי. אבל ראה לבוש רלא שאין נוהגים לומר ביום ויהי נועם. והובא בפמ״ג בא״א שם. וכ״כ בשכנה״ג ומקו״ח שם. ובמשנ״ב רלא, ג. (וצ״ע שסתר משנתו). וראה במנהגים טירנא עניני שחרית של חול. ולמעשה לא ראינו נוהגים לאומרם בשינת היום. ומ״מ מסתבר שמקום לנהוג כן בלא אמר בלילה. ולהעיר, שי״א לומר גם פרשה ראשונה או כל ק״ש, ראה רוח חיים פלאגי רלא, א. ומר ברי׳ ביפ״ל א, רלא, ב. וראה כה״ח רלא ג.
#4581
This Q&A is sponsored:
מוקדש לזכות הרב ברוין שליט”א שימשיך ללמד דעת את העם והמעשה אשר יעשון
To dedicate a Q&A please contact us at sponsorship@AskTheRav.com.