In a shul, about 3 minutes before Shkia someone started to drill a Mechitza into the wall. Shkia came and he was told more than 3 times to stop, but he didn’t…

 

In a shul, about 3 minutes before Shkiah someone started to drill a Mechitza into the wall. Shkiah came and he was told more than 3 times to stop, but he didn’t. He later said that he was relying that it wasn’t Shkiah. Based on one clock it was definitely Shkiah (a minute or 2 after); based on another he continued handling the drill till 20 seconds after Shkia. The clock determined accurately was actually after Shkiah. Also, the same person also is generally care less about this particular thing, for example, I have seen him driving a car after Shkia with the same presumption that “it’s not Shkiah yet”. But in other things, he is actually a Yerei Shamayim.

  1. Is he considered a Mechael Shabbos B’Farhesiya?
  2. How can he fix it?
  3. Is his wine Yayin Nesech?
  4. Is he allowed to be a Chazzan in a Minyan?

 

Answer:

Firstly, I should note that it is absolutely forbidden to do Melacha after sunset. As a measure of safety, one should always stop a bit before sunset.

If one has done Melacha after Shkiah, they need to undertake an appropriate Tikkun. They should discuss this with a Mashpia as well as putting measures in place to ensure this doesn’t happen ever again in the future.

Now to your questions about the individual:

It would be wrong to Passel (invalidate) a person without hearing his side and allowing him to respond to the accusations against him. Regardless, in this case, he isn’t considered a Mechalel Shabbos B’Farhesiya, his wine isn’t Yayin Nesech and he may be a Chazan.

It is strongly recommended to involve the rav or Mashpia of the shul in the matter.

If he indeed drives regularly after Shkiah even when told clearly, he should most likely not be relied upon in matters of kashrus. This would require determination from a local authority.

 

טעמים ומקורות:

בל׳ אדה״ז בסדר הכנסת שבת: מאד מאד צריך ליזהר. ובמק״א – בכינוס תורה חוה״מ פסח תשע״ח – הארכנו ע״ד הזהירות הנדרשת בימינו לפרוש ממלאכה גם לפנ״ז דקות אחדות, ומכמה טעמים.

ועכ״פ לגבי נדו״ד, איך שיהי׳ מדובר בבין השמשות ולא משחשיכה. (וגם שייך שיהא שבות לצורך מצוה או לצורך גדול, ראה הפרטים בשו״ע או״ח רסא).

ועוד זאת שלאדה״ז בסדר הכנסת שבת, גם אחר שקיעה״ח יתכן שהוא עדיין בזמן תוס״ש אם הוא לפני שקיעה האמיתית. וה״ז רק איסור דרבנן לכמה דעות. וידוע השקו״ט בנוגע לגדר מחלל שבת בפרהסיא אפי׳ בלאו דמחמר או תחומין.

ואף לדידן שגם בדרבנן ה״ז מח״ש – אדה״ז שפה, ג – היינו רק לענין ביטול רשות, ראה אדה״ז שחיטה קו״א ח, י. שו״ת צ״צ יו״ד א, ג. אה״ע רנט. ובנוגע לסתם יינם, כש״כ שיש להקל.

ובלא״ה, מקום לחלק שבזמן תוס״ש גרע טפי ואי״ז בכלל מח״ש (ושו״ר מש״כ ברשימות שיעורים סולוביציק ברכות כז, א אות ד דתלוי בגדר תוס״ש. ולהעיר מלקו״ש טז ע׳ 233 ואילך. יט ע׳ 57 ואילך). ובמכ״ש מזה שא״צ למחות בזמן תוס״ש – וי״א גם בנוגע לביה״ש – ראה סדר הכנסת שבת שם. ועוד.

[וחזי לאצטרופי כשאינו עבודת קרקע, וגם מתבייש בפני גדול, ראה שו״ת הצ״צ אה״ע שם].

וגם צ״ל בפני עשרה אנשים וכשרים, או יודע שיתפרסם. ובפרט כשאינו רגיל בכך. וי״א שצ״ל קבלת עדות. ועכ״פ, כאן אינו מפורסם למחלל שבת. ועוד.

ולהעיר משו״ת שיבת ציון בלום כד בשאלה דומה לנדו״ד.

 

 

#4523