Do I say the Bracha for visiting a Bais Hachayim if I’m visiting a Jewish Kever in a non-Jewish cemetery?

 

Without Hashem’s name.

 

Sources:

בשו״ת הלק״ט א, ריב שלא לברך על קבר אחד מחמת ל׳ הברכה בלשון רבים. (ול״ד לשאר ברכות בל׳ רבים, שהרי הוא לשון נוכח, כפשוט. וא״ש משה״ק מזה בכ״מ בנוגע לשאר ברכות). ועוד טעם, שעל יחיד שמא הוא בגדר נספה בלא משפט, עיי״ש. (אמנם במשנ״ב דלקמן, ועוד אחרונים, השמיטו טעם בתרא. ונראה, דקאי כתר״י ברכות נח, ב בנוגע לברכה זו גופא, דאע״ג דיש מיתה בלא חטא, דינו דין אמת וכו׳, והובא בב״י כאן. וראה גם תר״י שם לד, ב ד״ה פתח. וראה גם מאירי שבת נה, ב. ס׳ הפרדס לר״א בן חיים שער ח, ב, ה. וראה בעניננו בשו״ת יוסף אומץ סח, ג).

והובא בבאה״ט רכד, ח. משנ״ב טז. ערוה״ש ח. ועוד.

ובבאה״ט שם, דרדב״ז ג, תקסט פליג. וגם בהלק״ט העיר מדברי רדב״ז. וכן במשנ״ב הוא בשם י״א. אבל ראה ברכז״י ה והובא בשע״ת ט שיש לחלק, שבנתחדש קבר בתוך קברים רבים שאני. (אבל שם, שמ״מ לא א״ש לטעם הב׳ שבהלק״ט). ובאמת ברדב״ז גופא מפורש שבנתחדש קבר שייך למימר והוא יודע מספר כולכם, אף שגם אנו יודעים מספר הנוסף, שהברכה לא על אותם שניתוספו אלא על כל המתים. (ועוד טעם, שכיון שנתחדש כאן נתחדש גם במק״א, ומברך על מנהגו של עולם). וכנראה לא ראה ההלק״ט והבאה״ט דברי רדב״ז בפנים, רק ממה שנעתק אצל מהריק״ש בערך לחם כאן. וראה גם בגדולות אלישע כג, שאפשר שגם לרדב״ז אינו מברך על קבר אחד.

ומכיון שכן, מבואר עוד מרדב״ז טעם שלישי שאין לברך על קבר אחד, דל״ש בזה יודע מספר כולכם כשגם אנו יודעים (זולת לטעם הב׳ ברדב״ז, שמברך על מנהגו ש״ע. ואין אנו יודעים להיכן הדין נוטה. אלא שגם בטעם זה הביא שכיון  שנתחדש כאן נתחדש גם במק״א. ואפשר לפ״ז שבקבר אחד לא יברך). ובהלק״ט גופא מתחילת דבריו נראה דנחית לכך, ודמשמע שמברכים רק על קברות מזמן קדמון שאא״פ לעמוד על מספרם. אלא שכתב שלמעשה המנהג לברך גם ביודע מספרם. אלא שבגוף פי׳ יודע מספר כולכם נתקשו בכ״מ, שגם בהרבה קברים אפשר לספור – ראה צל״ח ברכות שם. חדש האביב שם. עמודי אור דלקמן. שם משמעון פולאק יו״ד ל.  שיעורי הגריש״א ברכות שם. אור החמה קרויזר ברכות שם. ועוד. וראה שו״ת אלישיב הכהן ב, כז.

ועוד טעם, ראה שו״ת קרן לדוד או״ח נח מדנפשי׳, דל״ד כבוד יחיד לכבוד רבים, עיי״ש.

אלא שלמעשה בפלוגתא תליא, שלטעם ב׳ ברדב״ז מברך רק בקבר אחד. וראה גם שו״ת עמודי אור ד לברך גם בקבר אחד. ועוד, שבכמה אחרונים ה״ר מרדב״ז ומראשונים דלא כהלק״ט. ומשמע, דלא ס״ל לחלק כה״ג בין נתחדש קבר לקבר בודד. אמנם, אפשר דלגבי קבר אחד מודו להלק״ט. ובפרט, שסברא נכונה היא שאפשר שהברכה נתקנה רק במקום קברים רבים. וראה בירור הלכה זילבר או״ח ב כאן. ארחותיך למדני ב, טז, ג. לחם אבירים דלקמן בארוכה.

ובשו״ת יבי״א ה, יו״ד, ל, ב, האריך שאין לסמוך על ההלק״ט נגד הראשונים, ודבריו לחדודי, כידוע. ואכתי אין ראי׳ בקבר אחד לחוד.

וצע״ק בל׳ אדה״ז בסדר ברה״נ יג, יג בראה קבר אחר שאינו מברך תוך ל׳. ומשמע שאחר ל׳ מברך גם על קבר אחד. ואולי בקבר אחר שנתחדש בין הקברים.

וממילא סב״ל. ויברך ללא שו״מ.

ולהעיר שבשפתי חכמים ברכות שם ר״ל לשנות הברכה בקבר א׳ ללשון יחיד ולהשמיט תיבות והוא יודע מספר כולכם. ולהעיר שתיבות אלו הושמטו ברמב״ם (ראה בדעתו בשו״ת צפע״נ מא) וטור (ראה ב״י) וכמה ראשונים. וגם כמה חילוקי גרסאות בדבר (וראה לחם אבירים מגן ג בתחילתו).

 

 

#39231


Add Comment

Your Email address will not be published