Birthday on ל אדר ראשון
Question:
When do you celebrate a birthday, more importantly a Upshernish or Bar Mitzvah of a boy born on ל אדר ראשון, which date does not happen every year only on a שנה מעוברת?
Answer:
Birthday:
On a Shana Meuberes, it’s celebrated on 30 Adar I.
On a Shana Peshuta, it should be celebrated on 29 Adar as well as on 1 Nissan.
ראה היכל מנחם ב ע׳ לח ואילך, צויין כאן:
ואף דשם מיירי בנוגע ל׳ כסלו, וא״כ נולד ב״יום האחרון של כסלו״ וכן ב״ר״ח טבת״, ויוצא שבשנה חסירה כ״ט כסלו הוי ״יום האחרון דכסלו״ וא׳ טבת הוא ״ר״ח טבת״, משא״כ בנדו״ד, בשנה פשוטה אכן כ״ט אדר הוא ״יום האחרון של חודש אדר״ אבל א׳ ניסן הוא ״ר״ח ניסן״ ולא ״ר״ח אדר (ב)״ (ה״תאריך״ שנולד), מ״מ כיון שעכ״פ נקרא ר״ח עדיין יש בו קשר ליום הולדתו.
וראה לקמן אודות בר מצוה.
Upshernish:
If it’s on a Shana Meuberes, it’s done on 2 Adar II. (If it’s Shabbos, then on 3 Adar II).
If it’s on a Shana Peshuta, on 2 Nissan.
Bar Mitzvah:
If it’s on a Shana Meuberes, on 30 Adar I.
On a Shana Peshuta, there’s a discussion if the Bar Mitzvah is on 30 Shevat or 1 Nissan. Practically speaking, he should be observing mitzvos as a gadol from 30 Shevat. However, to be counted for a Minyan or other things in Halacha where a Gadol is required, it is proper to be stringent and wait until 1 Nisan.
כמה אחרוני זמננו כתבו לדחות דברי שו״ת בנין ציון קנא, וכוותי׳ נקט בשו״ת מנח״י ו, ח. שם ח, ז. ובפשטות לאדה״ז נה, יג ע״פ המג״א שם, הה״נ כאן צריך שיעברו כ״ט ימים בחודש אדר. אלא שבמנח״י אזיל בשיטת המג״א ג״כ. וכדבריו כ״ה בשו״ת משפטיך ליעקב יג. ושיש שכתבו להחמיר עכ״פ מל׳ שבט. וראה בהערה בבנין ציון מדברי שאר אחרונים. בירור הלכה או״ח נה (בכל חלקיו) ע׳ קלה. אשי ישראל טו הע׳ כו בשם הגרשז״א. להורות נתן יג, א. בנין אב א, א. שבה״ל ו, ט. וראה בארוכה המתיבתא תשסט ע׳ רכו.
וראה במ״מ כאן:
וכאן
#36966