Born in Adar; Bar Mitzvah in Adar I or II?

 

Question:

My son was born on Chof Adar and his Bar Mitzvah is this year. I assume that we make the Bar Mitzvah Seudah in Adar Sheini. My question is, is there a preference if the Seuda “celebration” is Or L’chof or Chof by evening?

 

Answer:

The child becomes fully Bar Mitzvah in Adar Sheni. However, L’chumra, he is considered Bar Mitzvah already in Adar Rishon. He should put on Tefillin two months before Chof Adar Sheini.

As a general rule, Chabad custom is to have L’chaim with cake in the morning after Shacharis, but the Seudah is held the following evening, although the Seudah may be held the night before.

The celebration is held in Adar Sheini. A small celebration may be held in Adar Rishon, provided there is no room for concern that it might cause people to think that he is already Bar Mitzvah then.

 

Sources:

לענין בר מצוה בשנת העיבור ודעת אדה״ז – ראה קונטרס השולחן ע׳ כ הע׳ יד. אג״ק יד ע׳ תסד. כד ע׳ רצו. לקו״ש טז ע׳ 603. לקו״ש מועדים חודש אדר ע׳ רלה הערה 11 (משיחת ש״פ משפטים תשמ״ו. וראה גם בהנחה בלתי מוגה).

בנוגע להנחת תפילין – ראה שו״ת בית שלמה אה״ע נו. אג״ק יד שם. ומציין לארחות חיים שהב״ד בית שלמה. ושקו״ט עפ״ז למנהגנו שמניחים ב׳ חדשים קודם – בקובץ הערות הת׳ ואנ״ש 770 גליון סט. קובץ העו״ב תתקטז. תתריב.

זמן הסעודה בכלל – ספר המנהגים ע׳ 29. אג״ק יז ע׳ פז.

ובנדו״ד – ראה אג״ק יד שם, שאפשר שגם לקולא אין לנהוג כמהר״ש הלוי כשיש איזשהו חשש.

ולהעיר מדוגמתו לענין סעודת ברמ״צ למי שנולד בביה״ש – ראה שו״ת שבה״ל ד, כו. בית אב״א ג שסט. קנה בושם ד, ד. וראה אוצר בר מצוה הכט יג, ח.

ולענין סעודת ברמ״צ להנולד בל׳ אדר א וברמ״צ בפשוטה, שנסתפקו אם נעשה ברמ״צ בל׳ שבט או בא׳ ניסן – ראה אשרי האיש או״ח א יב, כא. בירור הלכה זילבר ח״ו ע׳ כה. מועדים וזמנים ז, רנ בהערה. אור לארבעה עשר גרוס ע׳ כה.

ועפכהנ״ל הכרענו בפנים.

 

 

#1763