מי שעשה פת חלבית בזמן שלא אוכלים בשר, כגון בתשעת הימים – אסור או מותר?

 

אסור.

 

מקורות:

לכאורה אי אפשר להתיר את הפת, אי משום לא פלוג חכמים, אי משום שבאמת הרי יש לחשוש פן יאכלנו עם בשר בשבת או בסעודת מצוה או לחולה. ואכן, בשו”ת מהרש״ם ז, עו: ומה ששאל בדין פת הנלוש בחלב אם מותר לאכלו בשבוע שחל בו ט’ באב, דאז לא שייך לחוש שמא יאכלנו עם בשר. הנה זה זמן רב נשאלתי בזה והשבתי לאיסור, דאכתי יש לחוש שמא יאכלנו בסעודת מצוה כסיום מסכתא וכדומה, או בשבת, או בשבוע שאחר ט’ באב. וראה גם דע״ת צז.

ועיי״ש קפג בטעם דלא דמי לדברי הב״ח בטעם ההיתר לאפות פת בשרית לשבת ויו”ט כי אין לך עני שבישראל שאינו אוכל בשר. ובלא״ה בפמ״ג ועוד חולקים על הב״ח.

אמנם, לא אסר משום לא פלוג.

ומש״כ בדרכ״ת צז, לד, להקל – מיירי בזב ולא בנילוש, שבזה בלא״ה לכמה דעות מותר, כשנעשה בשוגג ולא בפשיעה, ועוד כמה היתרים בזב, האריך בזה בשו״ת צ״צ יו״ד סט (וראה בארוכה קובץ אהל זכרון פני חיים ע׳ שפה ואילך) ועכ״פ בכה״ג מותר לכתחילה לחלק לכמה, ראה גם שו״ת שו״מ תנינא ד, קפט.

וכדעת מהרש״ם, ראה גם בבדה״ש צז בביאורים ד״ה שמא. רבבות אפרים ב, קנה, יז. וראה ודרשת וחקרת ה יו״ד ה, ז.

 

 

#35794