Should one cover their eyes while saying Shema in Karbanos?

 

Question:

The first paragraph of shema that is inserted in korbanos, does one need to cover his eyes while saying this one?

 

Answer:

There are different opinions in the matter.

Certainly, when saying to fulfill the mitzvah of reciting Shema, one should close their eyes.

 

Sources:

בפע״ח שער הק״ש טז בסופו, בהגהת מהר״י צמח חידש מד״ע, שאין לסתום עיניו בק״ש דקרבנות. והובא בדע״ת למהרש״ם או״ח מו בסופו. ועוד. וכ״כ אצלו בנגיד ומצוה תפלה דותיקין שא״צ. והועתק משם בכמה סידורים, כולל סדר נהורא השלם. אוצר התפלות. ועוד. אבל בסידור מהר״י צמח בעצמו, הנק׳ סידור כוונות התפלה בקצרה, כתב איפכא שצריך לסגור. וראה מעיל אליהו מני מערכת הקוף כ שהביא הסתירה שבדברי מהר״י צמח, ושיותר נראה כסידור מהר״י צמח. אלא שהעיד שהמנהג שאין סוגרים, ושיש לעשות כמנהג העולם שבתוך עמי אנכי יושבת עד יערה רוח וכו׳. ובליקוטי מהרי״ח במקומו. הביא  דאדרבה בפע״ח שער הק״ש ספ״ג מבואר שצריך לסגור בכל ד׳ ק״ש. ולא ידעתי לכוון דבריו. ואיך שיהי׳, בפע״ח אינו מפורש כך, ואולי מכללא איתמר.

איברא, שבכהאריז״ל עצמם אין רמז לחידוש מהר״י צמח. ואין לנו לסמוך רק סולת נקי׳ מהרח״ו. וידוע שכמה דברים חידש מעצמו ולא נתקבלו אצל שאר המקובלים (וראה ר״ד שבת חוהמ״ס תשכ״ד. מוצ״ש בשלח תשל״ח. ר״ד בעת הסעודות ליל ב׳ דר״ה תשכ״ט). ואף שכמה חילוקים בין ד׳ סוגי הק״ש, במה שלא נתפרש משמע שהכוונות שוות. ועוד, שבשמן ששון על שעה״כ בח״ג דרושי ק״ש בדרוש באות א, הקשה על מהר״י צמח,  שהרי אומרים הק״ש ביום ואז אינו זמן לאה. (וראה פתח עינים החדש דבליצקי ט  ע׳ תמו). גם בסידור ר׳ קאפיל, הובא בליקוטי מהרי״ח שם, מפורש בק״ש קטנה שיסתום עיניו. וראה גם בית הכפרת בק״ש דקרבנות שכתב ג״כ לסגור עיניו. ואכן תלמידו של המעיל אליהו בבא״ח ש״א מקץ ז כתב בפשיטות שצ״ל בסגירת עיניו. וכנראה קים לי׳ דשפיר אפשר לשנות המנהג. אכן מנהגים חלוקים בדבר. ומנהג בעלזא לכסות העיניים.

וע״ד הנגלה, נראה פשוט שיש לחלק בין הקורא לצאת יד״ח ק״ש, לק״ש דקרבנות כשלעצמה. והרי כך עשה רבי כשהי׳ שונה לתלמידיו שהעביר ידיו על עיניו כשקרא פסוק ראשון. ושו״ר כן בשו״ת שפתי נבונים או״ח לב. ולהעיר גם שלהאריז״ל עולה שאומר בק״ש דקרבנות רק שמע ובשכמל״ו, ואילו המנהג למעשה לומר כל פ׳ ראדונה, וגם כשקרא ק״ש בזמנה לפנ״ז. גם אפשר לחלק בין כיסוי העיניים בידו שלא יסתכל בדבר המונעו מלכוון או סגירת העיניים ממש. וראה אצלנו:

Should one keep his eyes closed and covered by his hand when saying ברוך שם by שמע?

ובהנהגת רבינו, שמענו שיש שהבחינו בשבת מברכים באמירת ק״ש קטנה דקרבנות שלא עצם עיניו ולא כיסה בידו – קובץ העו״ב תתפ ע׳ 85. הערות הת׳ ואנ״ש 770 שפח ע׳ 46. אבל פשוט שלא הי׳ לצאת יד״ח ק״ש. גם ראה תשורה בקשי-בונה (ח׳ ניסן תשס״ד) מפי השמועה הוראה להדיא להיפך. ואנן קייל״ן שאין למדין מפי מעשה עד שיאמר לו הלכה למעשה שמא טעה בטעמו של דבר. ובכלל, אינו מוכרח שאלו שהעידו נאמנים להעיד שראו בדיוק וידעו לכוון הדבר. וראה בשיחת ש״פ מקץ תרצ״ז (בסה״ש) במה שאמר אדמו״ר מהר״ש על מה שיש שהעידו במנהג אדמו״ר הצ״צ: עס איז פאראן עינים להם ולא יראו, איז פאראן עינים ויראו אבער זעען און ניט וויסן וואס מ׳זעט. וראה עוד מזה אצלנו 18962. ואפשר גם דשאני בשבת שי״א שבכלל א״צ לכוון הכוונות ע״ד הסוד בק״ש דקרבנות (ראה קנין פירות טו (ע׳ יגו אילך). מנהגי ק״ק בית אל בס׳ דברי שלום טז. וראה הנסמן בדברי שלום עפגין מח, ב. ייראוך עם שמש ע׳ תעד).

 

 

#33990


Add Comment

Your Email address will not be published