אבל שכבר התפלל האם יאמר קדיש שוב

 

שאלה:

ראיתי שהרבה אבלים נוהגים שכאשר מגיעים לבית כנסת ויש קדיש הם אומרים אפי’ שכבר התפללו. האם זה בעיה?

 

מענה:

אם אין מי שיאמר, בודאי יאמר.

ואם אחרים אומרים – אף שאין דינו ממש כמרבה קדישים שלא לצורך. אבל אין טעם לומר. ויש עדיפות לענות שגדול העונה. וגם חב לאחריני כשאומר בקול רם, שאף שנהגו להקל שיאמרו כמה יחד, היינו כשגם הוא חיוב. ואם יחשדו בו שאינו חושש לכבודם – יאמר.

 

מקורות:

כשאין אחר, כבמכתב שבקובץ מכתבים בסוף תהלים אבל יוסף יצחק. ובכה״ג שאין מי שיאמר, יש בזה גם עילוי לנשמה, כפשוט. וכ״כ בקובץ תשובות לגריש״א ב, סג. ומדבריו מובן גם שבדאיכא אחר, לא יאמר.

וראה גם שו״ת רבבות אפרים א, קסד, ב. ב, מח, סה בשם הגרמ״פ. ונדפס אח״כ באג״מ יו״ד ג, מב, ב. (וגם לדידי׳ אינו איסור שכתב ״וא״צ להרבות בקדישים״ ולא שאין להרבות. אבל להעיר משו״ת אג״מ יו״ד ד, סא, ח. ואפשר דמיירי כשאין אחר. ולהעיר מטעם מחודש שלא להרבות בקדישים מח״א מירושלים, בירחון הירח אייר תש״ח, והובא בשו״ת שערי צדק חירארי יו״ד כה – ע׳ שסה. ושם שכשבין כך קדיש נאמר מה לי אמרו אחד או מאה. לאידך, לפמש״כ בשו״ת דבר שמואל אבוהב קפג בטעם שאין להרבות שהוא מבלי הקדמת כוונה כראוי, ושיש לדקדק בו הרבה לקיים הכון לקראת, וריבוי אחר ריבוי הוא למעט כוונת הלב ועריכת שפתים, יעו״ש אפשר ששייך גם בזה. אבל עיקר דבריו באומרו שלא בסדר התפלה. וראה כעין דבריו באם לבינה לפמ״ג בהקדמה ב, שדי פ״א בכוונה ובאימה. ועוד הארכנו כאן):

A question from an Ovel whose Hebrew is not fluent enough to serve as Chazzan:

וראה גם הנהגות שאלה יפה (רבי) א, תקע.

ושקו״ט אם יש לו זכות כשאמר כבר – בשו״ת משיב טעם יד.

וראה מחקרי ארץ שעיו ח, לו. קול התורה עח ע׳ רסו.

 

 

#32646