Is one allowed to pronounce the name of a Shul “Beth El”?
Question:
Is one allowed to pronounce the name of a Shul “Beth El”? Being that “E-l” is a name of Hashem.
Also, would one be required to write “E-l” or “א-ל” with a dash?
Answer:
One is not allowed to pronounce any name of Hashem in vain. this includes the name E-l.
When writing this name, a dash should be written between the E and L or א and ל.
However, when calling a place with the name Bethel, there is no issue to pronounce the name, and there is no need to place a dash in between the letters, although there is room for stringency.
See also:
Sources:
ראה א״ר קמג, ג, והובא בפמ״ג שם בא״א ט. שו״ת חת״ס ב, ער. ליקוטים ו, ה. שד״ח י באר בשדי מכתב יב. כד. ואפי׳ להאומרים ששם המקום “בית אל” הוא קודש, עכ”פ מספק, וצריך לקדש, וראה הנסמן בקדש לה׳ יח, לך לך יב, ח ובמראה קודש שם יב – י”ל ששם מדובר על הנזכר בפרשת וישלח שיעקב קראו כן להודות להשי”ת, משא”כ כשמזכירין שם העיר או ביהכנ”ס אינו מתכוון על שם השם אלא להזכרת שמו של אותו עיר או ביהכ”ס וא”כ אין בו קדושה ומותר – עיין שוע”ר פד, א ובהמוסגר שם. וראה עד״ז צדקה ומשפט טז, פ. ובשד״ח הביא במענה לשואלים ע״ש ספרו, שכמה ספרים שנקראו בשם בית א-ל. וראה שו״ת משנ״ה ו, קפד. וראה קובץ יש״ע ימינו תמוז תשמ״ט. קדש לה׳ יט באמרי קדש קכז.
ומ״מ יש שנהגו סלסול בכתיבה כמו בשמות בנ״א עד״ז, חזקי׳ ישעי׳ וכיו״ב, ראה באר בשדי מכתב ח. וראה משנ״ה ג, ט. ויש שהחמירו ע״ע גם בדיבור. וראה בעלי אסופות תשע״ג. ושו״מ כן בעלינו לשבח בראשית ע׳ תריג, והובא בקדש לה שם במראה קדש ז.
#3112
In America, many shuls are called Beth E-l. The E-l in Beth E-l is pronounced with a segol, not a tzeireh. When pronouncing Hashem’s name a tzeireh is used. Doesn’t that mean it’s a different word?
No.