What is considered Mekomos Hamechusim, that touching there requires one to wash his hands?

 

Question:

It is written in Shulchon Aruch that Netilas Yadayim is required for touching Mekomos Hamechusim. In modern day, what is considered Mekomos Hamechusim?. Is it different for men and woman?

 

Answer:

Yes, there is certainly a difference. Mekomos hamechusim, covered areas, refers to such areas that are normally covered. Obviously, there would be a difference between men and women in this regard.

The exception is the feet that even in places where people walk barefoot, some are stringent that they should still wash hands after touching their feet.

If one touches a covered area that has zero sweat, there is strong room for leniency.

 

Sources:

ראה לשון שו״ת הרשב״א א, קצג. וראה פמ״ג צב במ״ז ב. מור וקציעה שם בסוף הסימן. ול׳ אדה״ז בסידור סדר הנטילה שדרכן להיות מכוסים לעולם (וראה אדה״ז ד, ג מהדו״ק. צב, ז). מחה״ש ד, כג. בא״ח תולדות יד. בא י. שו״ת לבו״מ תנינא או״ח כא. כה״ח שם צט. מאסף לכל המחנות שם קלח. מנח״י ג, כו, י. וראה גם כאן לענין קטנים:

Does one have to wash hands after touching a baby’s feet?

וביחפי רגליים, יש שהחמירו מפני שרו״ר שלהם עזה (וראה יפה שעה קנא, ב), או שגם במגולים יש שם מלמולי זיעה. וראה פמ״ג שם. פמ״ג ד, בא״א כג. מור וקציעה סוסי׳ ד. ואצל הגר״ח פלאגי מצינו שסתר משנתו בזה – ראה לב חיים ב, ה. רוח חיים ד, ו. חיים ושלום ב, קו. גנזי חיים מערכת ח, נ (עח, ב). וראה כפי אהרן א אה״ע כא. ב אה״ע ח. נוה שלום ד, טו. שפ״א זבחים יט, ב ד״ה מניח. רב פעלים ב או״ח ד. בא״ח תולדות א. תהל״ד ד, יט. כה״ח צב, לא. וראה שם ד, עג. ועוד הציב לו ציונים יתר ממה שקריתי לפניכם, ומובא בית יוסף בהלכה ברורה א בשו״ת אוצרות יוסף טו.

וכשאין שם זיעה – ראה כה״ח ד, פה. לקט הקמח החדש צב, טז. בית ברוך כלל ב, מא בהגה. נשמת אברהם עד, ו בהערה 10 בשם הגרשז״א. הליכות בת ישראל ה הערה ו בשם הגריש״א. אשי ישראל ב, קמה.

ועכצ״ל שמה שתלוי באם רגיל להיות מכוסה, אף שכמ״פ מזיעים גם במקומות מגולים, הוא שכשמכוסה כל הזמן נעשים מלמולי זיעה, ולא זיעה לחוד. ובסגנון אחר, שכשאויר שולט בו אי״ב זוהמא כ״כ. ולפ״ז תלוי בכאו״א לפי דרכו. וראה שו״ת אליהו א, א, ג – בארוכה.

ולהעיר, שב׳ ענינים בנטילה, רו״ר ורפש וטיט – ראה פמ״ג ד במ״ז טו. משנ״ב ד, מא. תהל״ד שם כד. משנ״ב תריג, ו. ועפ״ז יל״ע בהמקילים בנט״י במקום הנחת תפילין אף שבד״כ מכוסה, אם הוא מחמת שרק במכוסה לעולם יש מלמולי זיעה או שבכה״ג אי״ב רו״ר.

 

 

#3068