Is there any problem to bring a rooster (or any animal) into a shul?
I am in a yeshiva (in the country) and sometimes bachurim bring chickens (that belong to them) into the zal.
I am assuming that is not respectful to do so.
Answer:
This should not be done.
Sources:
מצינו בגמרא שחששו שמא תרביץ גללים – ראה יומא לו, א. זבחים נח, א.
אבל בירושלמי מגילה ד, ג שמותר להכניס חמור לביהכ״נ, הובא בר״ן מגילה כח, א ורמב״ן מגילה כו, ב, (והביאו בשו״ת אג״מ או״ח א, מה, לגבי כלב הנחי׳ לסומא. וראה אג״ק יח ע׳ תכב. ובאג״מ שם ר״ל גם בברכות סב, א שאביי הלך עם שה לביהכ״נ). ונראה שלשעה מועטת לא חשו שתרביץ גללים (אף שגללי חמור הבא מן הדרך כצואת אדם ומסריח יותר משאר בע״ח – שו״ע או״ח עט, ה), או שבשחיטה יש חשש גדול יותר מחמת הפחד.
ולכאו׳ שאני התם שיש צורך בכך, וכמ״ש בפנ״מ בירושלמי שם שהוא כלי תשמישו, וברמב״ן שם – צויין בגליון הש״ס לירושלמי שם – כיון שהוא אכסנאי ואין לו מקום, וכ״מ קצת בר״ן שם. וכמו שהותר אכו״ש מדוחק, וה״נ כשאין לו מקום הותר שלא להפקיר חמורו בחוץ. וכן הובא בפוסקים ד״ז לגבי ההיתר בדוחק בתשמישים בביהכ״נ. ואדרבה, מפורש שם הטעם בקה״ע מחמת שהוא ת״ח ולא תימא שהוא בזיון, ומשמע דאל״ה אסור. ולהעיר שבשו״ע צ, ח משמע שעל הרוב אין מכניסים בביהכ״נ. וכן בברכות סא, א שברכיב חמרא אינו נכנס.
והרי רקיקה שמותרת מן הדין היינו משום דלא קפדי אינשי, ובודאי בימינו קפדי בכגון דא (ולכן יש שאסרו רקיקה בזמננו). וגם באג״מ כ״כ רק מחמת שעהד״ח, ושההיתר כשהוא לצורך תפלה, עיי״ש. (אבל עיקר דבריו בכלב, אף דס״ל שבודאי לא גרע מחמור. והעתיקו באג״ק שם). וכבר כתבו הפוסקים שכל שנזהרים הגוים במקום אידם עלינו להזהר ולנהוג איסור בביהכ״נ וביהמ״ד.
(ויש שנדחקו בירושלמי דהיינו בחצר ביהכ״נ. ועוד פירשו שאין הכוונה לחמור, אלא לחמר – וראה גם שו״ת חלקת יעקב או״ח לד. ישורון כה ע׳ תרח. והקדימם בשו״ת עלהו רענן יא. ועוד ישובים כאלו. אבל בראשונים משמע שהכוונה בביהכ״נ וביהמ״ד גופא. ובנוגע לפי׳ חמרי׳ – הנה, באג״ק שם נראה שתפסו כפשוטו. וכ״נ שהבינו כל המפרשים ודלא כמי שהעמיסו באו״א, שא״כ העיקר חסר מן הספר שלא נתפרש שם החסרון בהכנסת החמור. ובכ״מ, סגנון זה קאי על החמור – לדוגמא ב״ב מז, א וברשב״ם שם. וכן תפס בנדו״ד באורח נאמן קנא, טו. אבל ראה ירושלמי ברכות ח, ב, ופי׳ הפנ״מ וחרדים שם. שוב נמלכתי שלא בא באג”ק אלא להשיג על השואל במש״כ דכלב גרע מחמור. ולא נחית לגוף הראי׳).
ויש שהביא מירושלמי פסחים ד, ז שבבהמה היו עולים, והובא במאירי חגיגה ב. א. אמנם, אין הכרח דהיינו בתוך הר הבית עצמו.
ואל תשיבני ממש״כ במג״א קנא, א בנוגע שחיטה בביהכ״נ. ובפמ״ג שם וספרו ראש יוסף מגילה כט, ט, דן בנוגע שחיטת עופות לכפרות, שהרי בלא״ה איכא משום הכנסת העוף – דשאני התם דקס״ד שהשחיטה היא מצוה ועכ״פ הכשר מצוה והותר משום זה, ולא גרע מחשבונות של מצוה, וקמ״ל דהוה בזיון טפי. וכמו שלא כתבו שם משום הכנסת סכין (כבשו״ע שם קנא, ו), וראה מגן גבורים קנא באלף המגן יא. ובבה״ל שם שבמקום מצוה שרי. ועוד, דעד כאן לא כתבנו רק כשאין צורך גמור. ועוד דעדיפא מינה קאמר.
#28259