Is it proper for a rabbi to refuse payment for running lifecycle events?
Question:
L’chvod HaRov Shlit”A
I am the rabbi of a shul and in my capacity I am asked to perform several chassunahs and levayas throughout the year. Following the chassunah or levaya, I am almost always given a monetary gift as a token of gratitude. I am very uncomfortable accepting the money. I want my participation to be fully l’shmah and I don’t ever want to have an ulterior motive when performing a chassunah or levaya. I feel that as opposed to giving me money after a chassunah, the family should give the money to the chosson and kallah or use the money to pay the other expenses. After a levaya, I feel that the family should focus on the mitzvah of aveilus and not worry about making sure they are “paying me enough.” This is especially the case because levayas can be nearly as expensive as a chassunahs.
- Am I allowed to accept this money?
- Am I allowed to gently refuse the money (assuming it is okay to accept payment, I understand that refusing to accept payment when it upsets the baalei simcha or the family of the niftar is inappropriate)?
- If accepting and refusing the payment are allowed, is it middas chassidus to politely refuse?
One last note, every time I am offered money, I explain my reasoning for not wanting payment and I recommend they donate the money to my shul or another worthy cause.
Answer:
One may refuse payment, but this isn’t usually the correct Torah approach.
An important thing to take into account is that people feel they want to offer something towards the mitzvah you’re doing, and when you refuse their payment you’re not giving them a chance to participate in the mitzvah you’re doing.
Sources:
ראה ב״ק פה, א בנוגע לרופא, ובטור חו״מ תכ שכשעושה בחנם ״אינו מעיין כ״כ בענין החולי״. וראה ע״פ הנ״ל ברדב״ז שבועות ו, ט ששוחט מלמד או מוהל שרוצה לעשות בחנם כיון שאינו נוטל שכר לא יעשה המצוה כתיקונה ולכן מתירים שבועתו. וראה המסופר בקובץ העו״ב תתקלג ע׳ 89. וראה סה״ש תשנ״ב ע׳ 227, בנוגע לתשלומין על ספרים, שדבר חשוב עולה כסף.
ועוד ענין כיון שזוהי טובה להנותן – ראה ר״ד י״ט טבת תשמ״ב – תורת מנחם ע׳ 676.
וגם מקפח אחרים שירצו לקבל – ראה כעי״ז בתוד״ה הלכך בכורות נא, א. שו״ע יו״ד שה, ח. ערוה״ש חו״מ רכח, יד.
ובפרטיות בנוגע לדמי סידור קידושין – ראה שו״ת דברי חיים א יו״ד נא ואילך שהיא תקנת קדמוננו. ובדברי יחזקאל החדש מא, בסיבת התקנה להציל מדררא דאיסורא, יעו״ש. ובדרכי משה החדש – תולדות מהרם שיק – ע׳ כו שלדבר מצוה כאתרוג וכדומה לקח רק מדמי רח״ש שהן מעות שלו לפי התורה.
והתשלומין סגולה לבני הזוג – ראה שו״ת תירוש ויצהר מפתחות קסה. שיח שרפי קודש ג מערכת קאצק מד. הערות לשלחן העזר קלג, א.
#24681