Must glass bottles -manufactured in China for a Jewish company- be Toiveled?
Question:
The company that I work for – owned by a religious Lubavitcher – manufactured products in China. We make glass bottles which are made specifically for us – as our brand is branded on the bottle itself. There is no actual supervision.
Must these bottles be toiveled?
Answer:
Generally, when the raw materials belong to Jews, but the work is done by non Jews, the vessels require tevila without a bracha. If the workers are paid by the hour, or if they’re made through machines, they don’t require tevila at all.
However, if one is buying them from a non Jewish supplier, or even from a Jewish store, who received them from a non Jewish supplier or importer, they require tevila.
As a rule: If you’re making these bottles for food or drink items to be sold, such as producing wine, they don’t require tevila before selling them, although some are stringent.
Similarly, the common custom is when purchasing vessels with food which are destined for one time use and then to be disposed of not to tovel after purchasing, even if made by and/or bought from non Jews. See here:
Sources:
כלי של ישראל שעשאו אומן גוי – רמ״א יו״ד קכ, י, שאומן קונה בשבח כלי. אבל בשכיר יום ל״ש אומן קונה בשבח כלי, ראה רמ״א אה״ע כח, טו. דרכ״ת קכ, פא. ערוה״ש שם נח. שו״ת אג״מ או״ח ג, ד. מבית לוי ע׳ קמח הע׳ ה. וכש״כ בנעשה ע״י מכונות.
[ובחכמ״א עג, ד, כתב לסמוך להקל לעת הצורך להשתמש בלא טבילה בכלי זכוכית הן בבעה״ב גוי ופועלים ישראלים, והן איפכא, ופשוט מיירי בקבלנים, וכיון שנחלקו אם אומן קונה בשבח כלי או לא, יש לסמוך להקל בב׳ האופנים].
כלי של ישראל שמכרו לנכרי – ראה שו״ע שם יא. דרכ״ת שם פא. טהרת ישראל ב טבילת כלים כו ובבאר יצחק קמ. תשוה״נ ג, רנט. וראה שו״ת אג״מ יו״ד ג, כא שכתב להטביל ללא ברכה. וצ״ע. וגם בחכמ״א שם משמע דס״ל לפטור, ממש״כ להקל בבעלים גוי ואומן ישראל, כנ״ל, שהרי קנאן מהגוי. ואולי כוונתו רק ביחס לפועלים שרוצים להשתמש. אבל שוב סיים עלה שהחנונים יזהירו לקונים שלא יברכו. ולכאורה פשוט לברך בכה״ג, אא״כ ס״ל שבכלי הנעשה ע״י ישראל, גם בקנאן מהגוי, יש מקום לפטור. וצע״ג].
כלי סחורה – ראה שו״ת טוטו״ד ג, כב. שרידי אש ב, כט. חלקת יעקב יו״ד מב. דברי יציב יו״ד לז. ויש מחמירים – ראה מהרי״ל דיסקין קו״א ה, קלו ושם ד״ה בגוף החקירות. ונראה שנוטה להחמיר. וראה שו״ת מנח״י א, מד. ובשם הגריש״א להקל רק בכלי זכוכית – ישא יוסף ב, כא. וראה וישמע משה ב ע׳ קצו.
#24655