Mivtza Neshek for Sephardim

 

Q. Does the Rebbe want unmarried sefardi girls to disregard the ruling of the sefardi poskim and longstanding sefardi minhag, and instead make a bracha on lighting Shabbat candles?

A. The Rebbe maintained that Sefardim may also light. This is the position of many Sefardi poskim and many maintain was the minhag too.

 

Q. According to Rav Ovadia and the Ben Ish Chai, it is a bracha levatala al pi Bet Yosef.

A. The position of the Ben Ish Chai isn’t clear. See below in the references.

 

Q. According to other sefardi poskim that I know of, it may be permitted but either way we go with ספק ברכות להקל.

A. The rule of ספק ברכות להקל doesn’t apply in the place of a minhag. Also, where the halacha is established this doesn’t apply. There are also many other exceptions to this rule, particularly among Sefardi poskim.

    • Did the Rebbe want sefardim to disregard this?
      • As above.
    • Did he particularly want sefardim who exclusively follow Rav Ovadia to disregard his rulings in general?
      • Don’t know about this.
    • If not, did he want them to disregard his ruling on this specific issue?
      • Don’t know one way or another. Presumably not – ראה אג״ק לב ע׳ ריא.
      • However, it should be noted that even he only wrote that it’s better not to, but didn’t outright forbid it.

Regardless, they can light in another room according to many poskim.

If for whatever reason they believe they shouldn’t light with a bracha, they can at least light without a bracha.

 

Q. Which, if any amongst the sefardi poskim said it is fine to make a bracha?

A. See below for a long list, which isn’t exhaustive.

 

Sources:

ראה בא״א מבוטשאטש סרס״ג ס״ח, שגם להמחבר אין לחוש משום ברכה לבטלה כשיש תוספת אורה, שכבר קימו וקיבלו הנשים להדליק, וקבעו עליהם חובה, עיי״ש טעמו.

וראה גם עד״ז בברכ״י שיו״ב סק״ד (בב׳ וג׳ בעה״ב). יפ״ל ח״ב סק״י (שכן המנהג ואין חשש ברכה לבטלה). מאמ״ר סק״ו (שכוונת הרמ״א במש״כ ״אנו אין נוהגים כן״ שאפשר לברך גם לדעת המחבר). גדולות אלישע סקי״ח (שהנוהג כרמ״א יש לו על מי לסמוך). כה״ח סקנ״ו (ושגם בספרד י״נ כן. וראה שם סקנ״ד). ועד״ז לענין בעל שרוצה להדליק ג״כ (ראה מש״כ הבא״ח שיכול לכוון שלא לצאת – שו״ת תורה לשמה סע״ח. רב פעלים ח״ב ס״ה. ומ״מ, כיון דאפשר בהכי כותב להתיר רק בחדר אחר. אבל ראה בא״ח נח ש״ב ס״ב וס״ה. ובשו״ת אול״צ ח״ב סי״ח סק״ה, שגם לדידהו מקום לסמוך שתדליקנה הבנות בברכה). ובערוה״ש ס״ו שבכולן מדליקות יחד אין חשש ברכה לבטלה. וגם בחזו״ע שבת א ע׳ רג שנטה קו מד׳ שאר הפוסקים יוצאי ספרד, כדרכו, נקט לישנא מציעתא. וכתב רק ששוא״ת עדיף.

וראה שו״ת שמ”ש ומגן ח״ב סל״ח שאין כוונת המחבר שאסור להן להדליק במקום אחד, וכתב רק בלשון של זהורי״ת, שנכון להיזהר בספק ברכות, ולכן ״מי שרוצה לעשות המצווה בעצמו וחושק הוא לקדש ד’ בפיו ובשפתיו, אין מי יאמר לו מה תעשה, והוי כשאר ברכות שנהגו שלא לצאת בברכת חבירו״. וראה שם א, סב. ב, ח. ד, ח״ו. שם מז, ה. וראה בארוכה בשיחת יט״כ תשל״ה שיכול לכוון שלא לצאת. והארכנו בסברא זו במק״א. ומצו״ב.

וכן כתבו כמה מחכמי ספרדים זי״ע לעודד תקנה קדושה זו.

 

 

#22218