Can I use a manual carpet sweeper on Shabbos?

 

Question:

Can one use a non electric carpet and floor sweeper on Shabbos?

It works by the wheels turning brushes on the bottom, that picks up dirt and brushes it into a small compartment.

 

Answer:

You may not sweep a carpet on Shabbos as it is potentially included in the Melacha of Melaben as well as other reasons. You may however ask a non Jew to use it. Likewise, one may use a hair brush.

You may use a non electric sweeper on hard floors in one’s home, see here:

Sweeping The House On Shabbos

 

Sources:

כבר כתבו לאסור משום מלבן, והוא חשש דאורייתא – ראה בה״ל שב ד״ה י״א, וכן מחמת תלישת הנימין של השטיח כנראה במוחש. ועוד כתבו לחוש משום עובדין דחול. וראה עד״ז במאמ״ר שלז, הובא בבה״ל שם ב ד״ה שלא ישלברר, שגם כשאינו פס״ר מיחזי כעובדין דחול וכמזלזל באיסור שבת. וראה אמת ליעקב קמינצקי שב.

וכן מצינו ללהקת אחרונים שאסרו – ראה שו״ת מנח״י ה, לט. חלקת יעקב או״ח קס. בא״מ א, לב. קנין תורה ג, לט. יסודי ישורון ד ע׳ נג. שש״כ כג, ד.

אבל באמת יש לצדד להיתר שטיח שדורכים עליו אינו כבגד חדש שמקפיד עליו. וגם אינו שחור חדש. וקייל״ן ברמ״א שלז, ב ואדה״ז שם ב, שהאיסור לכבד בגדים במכבדות רק מחמת שהוא פס״ר שישברו קיסמיהם, הא לא״ה אי״ב משום ליבון. ולענין תלישת הנימין ה״ז לא ניח״ל ומקלקל וכלאחר יד. וגם אינו פס״ר. אלא שיש טוענים שבמציאות פס״ר הוא. וגם אינו מפריד שני גופים מחוברים, כ״א ראש שערות הצמר שבשטיח וליכא משום קריעה, נוסף לזה שאינו ע״מ לתפור. וגם אפשר לייחד מנקה שטיחים לשבת שלא יהא עובדין דחול. וראה בשערים מצויינים בהלכה לאאזמו״ר סי׳ פ סקס״ח ובקו״א לשם שמצדד להיתר. ומ״מ לא ניח״ל להתיר בשופי. ומייעץ לעשות כלאח״י במקום שלא ישמעו. וראה שו״ת מחזה אליהו א, מד מש״כ להקשות על אאזמו״ר. ויש ליישב. וגם הוא כתב להתיר כלאח״י במברשת ולא בסוויפער. וכ״כ בשו״ת אז״נ יג,ז. וראה שם יא, יא. וראה שו״ת נשמת שבת ו, רצו שצידד נמי להיתרא מטעמים האמורים. וחזר ע״ז בספרו ח״ג, א – לסי׳ שב – סי׳ ריז ובתוספת מרובה. וראה גם קובץ שונה הלכות בעלזא ג ע׳ נה ואילך.

וראיתי למי שכתב לאסור לטאטא גם כשאין שטיח אטו מקומות שיש בהם שטיח. וע״ד מרוצפים אטו שאינם מרוצפים. אבל אינו שהגזירה רק לענין אשוויי גומות ולא גזרו לענין ליבון. ואף את״ל דכללא כיילו לן בשבת קנא, ב, דקרקע בקרקע מיחלפא – הרי אם באנו לאסור השטיח ה״ט משום שהוא בגד ולא קרקע (ראה שמ״ב שם), וא״כ אין טעם לאסור ברצפה אטו בגד.

 

 

#22196