« go back

לויתי מחבר שלי כמה דולרים, אנו לא זוכרים אם כבר החזרתי את החוב. האם אומרים שהמוציא מחבירו עליו הראי’?

 

במלוה על פה, פטור מדיני אדם. וי״א שחייב לצאת ידי שמים, ונכון לצאת ידי שמים ולהתפשר עם המלוה בכל מה שאפשר.

 

טעמים ומקורות:

מהרשד״ם חו״מ א, הב״ד בש״ך עה, סה. אבל בש״ך כתב לדחות הראי׳ שצריך לציד״ש. ולש״ך עצמו, הרי קייל״ן שגם בשניהם מסופקים בסכום ההלואה כסתם שבשו״ע שם יח, שא״צ לציד״ש, ראה ש״ך שם סז. והה״נ בנדו״ד. וכ״כ באורים נו. נתה״מ חידושים מו. וכ״כ שב יעקב שהובא בפת״ש שם כא. אבל בתומים שם יט הב״ד בפת״ש שנראה עיקר כרשד״ם. וגם בקצוה״ח עו, א נקט לעיקר כדעה שבשו״ע במוספקים כמה שבספק צריך לציד״ש. וכ״כ בחזו״א חו״מ ז, ג כמהרשד״ם. ויש חולקים – ואם ברור לו כמעט בוודאות ששילם פטור גם לציד״, ראה עטרת חכמים שבועות מד. וגם יכול הנתבע לטעון קים לי על החיוב לציד״ש – ראה כנה״ג כה בהגב״י כב. שבו״י כללי קים לי יב. וראה גם חושן דלמה עמאר עה, ט. אהלי שמעון לוי חו״מ ח, ח. ויען שמואל ס׳ זכרון י ע׳ שיז ואילך.

 

 

#19974