How many Brachos on Chicken and peas?

 

Question:

If I am eating chicken and peas together on the same plate but not mixed like a salad are they considered mixed and then I will only have to make a bracha on the ikar? and is there a difference if a lot of times you end up eating them together or not?

 

Answer:

They are considered mixed if they are normally eaten together. In other words, they both end up usually in the spoon, or in your mouth at the same time.

The first bite must include the primary ingredient.

 

Sources:

לדעת אדה״ז, אפילו ניכר כל מין בפ״ע, יש דין עיקר וטפל.

והנה אדה״ז התנה שד״ז שייך רק בנתבשלו ביחד. אבל לפענ״ד העיקר כהאומרים שרק בתערובת לח ויבש הוא כן. ודיברנו מזה בארוכה כאן אלא שצ״ל תערובת. וכל שמונחים בצלחת ואוכל כאו״א בפ״ע, כל חד וחד לחודא קאי. ולכן כתבו הפוסקים שצריך שבדרך כלל יעלה בכף, או בפיו ביחד, ואז גם בכף שאינו עולה ה״ז טפל, משא״כ בחתיכות גדולות שאין הצלחת מצרפם – ראה ערוה״ש ריב, ב. שבילי דוד כללי ברכות כלל ה, א אות ג. וזאת הברכה יא בשם הגרשז״א. חוט שני ברכות ע׳ ריט. ברכת ה׳ לוי ג, י, לו. וראה רב פעלים או״ח ב, לב. וי״ל. וראה בארוכה ברכה נאמנה ריב, כא. וכ״מ בשעה״צ ריב, כ. ובכל אופן, ודאי צריך שהעיקר יעלה בכף בפעם הראשונה אחרי הברכה.

אמנם, כ״ז בלא נתבשלו יחד, שהוא טפל באכילה. אבל כשנתבשלו ונעשה תבשיל אחד, הרי בזה גופא נעשו תערובת, ונעשו כדבר אחד לענין ברכה – ראה ל׳ אדה״ז ריב, ה (ובמהדו״ח שם הביאו מכת״י עד״ז). וממילא מברך על העיקר ופוטר הטפל אפי׳ אין הטפל עולה עמו. ואולי איכא לדיוקי הכי גם מד׳ אדה״ז רד, יז.

וראיתי למי שר״ל שבל׳ ״נתבשלו יחד ונעשו תבשיל אחד״ משמע ששייך בישול יחד ואינן תבשיל אחד, לפי שאינן ביחד בכף. ולפענ״ד ה״ז רחוק מהאמת.

 

 

#17916