I generally wear a Kapota for all Yomei D’Pagra. May I wear one for Rosh Chodesh Kislev? I am in the midst of the Shloshim for my father.

 

No.

 

Sources:

הנה, איסור לבישת בגדי שבת תוך ל׳ הובא בב״י יו״ד סוסי׳ שפט בשם הכלבו שהביא כן בשם מהר״ם. וכ״כ תל׳ מהר״ם בתשב״ץ תכו. והובא לדינא ברמ״א שם ג. ומלשונו מוכח שתוך ל׳ הוא מדינא. אבל ראה להלן ת, ב ברמ״א שהוא מנהג בעלמא. ומוכרח לפרש כן, שהרי גם בגדים חדשים אסור מדינא רק תוך ז׳, אלא שנהגו לחוש לדעת הריב״א לאסור כיבוס כל ל׳, ובכלל זה גם בגדים חדשים וממילא גם בגדי שבת. וכן מוכח בד״מ שם. וראה בשו״ת נוב”י מהדו”ת סוף סי’ ריג. (אלא שבהמשך דבריו נקט שנהגו איסור גם לענין יב״ח. ונסתפקו אם ג״ז מיירי לענין בגדי שבת, או רק לענין בגדים חדשים, שהרי בגדים חדשים חמור טפי מבגדי שבת, ראה ד״מ שם ו. ובדה״ח הל׳ אבלות דיני כיבוס בסופן נקט דקאי גם על בגדי שבת. וכ״ה במנהגות וורמייזא קירכום ע׳ שיז. סידור יעב״ץ. ועוד. וכן מוכח להדיא ברמ״א יו״ד שצא, ג. ב״ח שם. ועוד. אבל ראה שו״ת תשובה מאהבה יו״ד בהגהות לסי׳ שפט – תב שנסתפק בדבר. ובבית דוד ביסטריץ כתב שבהכרח דקאי רק לענין בגדים חדשים, שכן מוכח מד׳ מהר״ם. וראה תשובה מאהבה שם, שבלא״ה יש להקל לעת הצורך. אבל שוב נשאר בצ״ע שבלבוש כתב שאין לשנות. ובקיצור שו״ע ריא, יו״ד הביא ד׳ הרמ״א רק לענין בגדים חדשים. אבל בכ״מ נקטו דקאי גם לענין בגדי שבת. וכן מוכח בשו״ת כנסת יחזקאל מד בפסקי הלכות בסופו. בשו״ת מגידות פב. שם פט. וכ״כ ביוסף דעת סוסי׳ שפט. וכ״ה באבל השטים דיני שלשים ויב״ח יב. שו״ת דברי מלכיאל ב, צא. רב פעלים ד או״ח לג. ועוד. וראה בארוכה שו״ת שיח יצחק וייס א, תעו. ובשו״ת אבני ידפה ח, קמב, ה אישתמיט לי׳ כל הנ״ל).

ומעתה, לעניננו, דהנה יש שכתב להקל עפ״ד שו״ת פנים מאירות ב, קכג, הובא בפת״ש שפט, ג, להתיר ליולדת שהגיע זמנה לילך לביהכ״נ ללבוש בגדי שבת. והובא גם בקיצור שו״ע שם יא. אבל קאי התם בשבת דקיל טפי, ואיכא נמי חשש אבלות בפרהסיא, שהרי מה״ט נהגו להקל בכל עיקר ד״ז בשבת. (ובדע״ק ר״ל כן גם בדעת הרמ״א. וצ״ע). וכמובן, אין לדמות ללבישת בגדי שבת בסעודת ברית, שהרי ההיתר בברי”מ הוא רק בשעת הסעודה, כמפורש ברמ”א שצא, ב, (ובב”י שם מהמהרי”ל), אבל לא כל היום (אף שזה יו”ט שלהם. אבל בשו״ת נוב״י שם שהוא משום מראית עין שאין הכל יודעים שהוא בעל ברית).

ומה שיש מתירים למשמשים קרובים בחתונה ללבוש בגדי שבת – שג״ז צ״ע – היינו שלא יהי׳ כאבל בין החתנים, שלא יגרום שייראה כאבלות לחתן וכו׳, ומשום שמחת חתן התירו גם לאחרים, והרי כבוד חתן עדיף מכבוד רגל, ראה מהרי״ל הובא בבאה״ט אה״ע סה, ב. ואין לנו ראי׳ להקל בדבר שלא נתפשט המנהג כן.

ושו״ר בשו״ת שדה אלחנן ב, בהוספות ע׳ קכד שעלה ונסתפק לענין הנוהג ללבוש בגדי שבת בעת הדלקת נ״ח. והתיר תוך יב״ח, ונשאר בספק תוך ל׳. וסברתו שהוא לכבוד המצוה וחשיבותה, ולא משום שמחה. ויש להוסיף שביום שעושה מצוה הוא בגדר יו״ט שלו – עירובין מא, א. וראה נוב״י שם. וכמו בפדה״ב – ראה שו״ת שבו״י ב, קב. פחד יצחק ערך אבל. יד דוד סוס׳ שפט. הגהות רעק״א יו״ד שצ, ה. ובנדו״ד, שרוצה ללבוש במשך כל היום, והרי אין דינו כיו״ט, צע״ג להתיר.

 

 

#17796