I see a lot of people covering their Tefillin or their uncovered arm when they make the Bracha on Tefillin.

 

Is this a Tefillin thing or Tzniyus thing? Where is such halacha found? (I don’t remember learning about it when learning hilchos tefillin).

 

Answer:

It’s based on Kabalah.

 

Sources:

שעה״כ דרושי תפילין ה. פע״ח שער התפילין י. עולת תמיד ע׳ לד. ברכ״י כז, ד. והובא בשע״ת כז, יז. קשר גודל להנ״ל ג, יב. א״ר כז, ה. חסל״א כה,יב. כה״ח פלאגי י, יח. בא״ח ש״א וירא טו. כה״ח סופר כה, לב. והנה, יש שכתבו משום לך לאות. וכ״מ בלבוש הובא בברכ״י ושע״ת שם. אבל דעת אדה״ז כז, ח ושאר הפוסקים שבמניחה על בשרו ממש א”צ לכסותה ואע”פ שנראית לאחרים אין בכך כלום שלא הקפידה תורה שתהא התפילין של יד מכוסה דוקא אלא אפילו אם היא נראית רק שתהא מונחת במקום שדרכו להיות תמיד מכוסה דהיינו קיבורת.  ובבא״ח בשם מהריק״ש משמע שאינו מדינא כ״א שהמליץ לשון הנ״ל.

וז״ל כה״ח סופר שם: “וצריך לכסות זרועו בטלית בשעת הנחת תפילין כדי שתהא הנחת תפילין בהצנע. שער הכוונות בדרוש ה’ דתפילין ד”ה סדר הנחת התפילין, פרי עץ חיים שער התפילין פרק יו”ד, עולת תמיד דף ל”ד ע”ב הנדפס מחדש בירושלים ת”ו, אליה רבה אות ה’, ברכי יוסף סימן ז”ך אות ה’, שלמי צבור דף ט”ל ע”ד, זכור לאברהם חלק א’ אות ת’, בית עובד בדיני הנחת תפילין אות כ”ח, כסא אליהו אות ב’, שערי תשובה סוף סימן כ”ז, חסד לאלפים אות י”ב, כף החיים לה”ר חיים פאלאג’י סימן יו”ד אות י”ח, בן איש חי פרשת וירא אות ט”ו. ובספר בנימין זאב נתן סימן לדבר: ‘כי יד על כס יה’, והביאו שלמי צבור שם. ומהריק”ש ז”ל טעמא טעים, משום שנאמר: ‘והיה לך לאות על ידך’ – ולא לאחרים, יעו”ש, והביאו כף החיים שם ובן איש חי שם. ואפילו יושב לבדו או בבית אפל גם כן צריך לכסות, כן משמע מסתמיות דברי הרב ז”ל, וכן כתב בן איש חי שם. וכן בהנחת תפילין של ראש צריך לכסות ראשו בטלית בשעת הנחה כדי שתהא בהצנע, כן משמע מדברי הצמ”ח בפרי עץ חיים שם שכתב, וז”ל: ואם זה נאמר בתפילה של יד וכו’ עלמא דאתגליא וצריך לכסותן אפילו בהנחתן מכל שכן בתפילה של ראש שהם מכלל הבחינות המכוסים, עכ”ל, וכן כתב הברכי יוסף סימן ז”ך אות ה’ בשם מר זקנו ז”ל, והביאו שלמי צבור דף ט”ל ע”ד”.

ועוד כתב (סי’ ח’ ס”ק י”א): “ולפי דברי האר”י ז”ל בשער הכוונות בדרושי ציצית דרוש ה’ ודרוש ו’ צריך לכסות התפילין של ראש בטלית הגדול, וכו’ ומשמע שיהיו מכוסים לגמרי שיהיו מכוסים כל זמן שהם מונחים על הראש, וכן הוא בהדיא בספר מצת שמורים. וכו’ ומה שכתב מחצית השקל על דברי מגן אברהם שהכוונה שהטלית יכסה כל הראש וגם התפילין ויהיה הטלית כעין גג על התפילין אבל מכל מקום יהיו נראים מלפניו, משום דכתיב: ‘וראו כל עמי’ וכו’, כתב שם היפה ללב נר”ו דאין ראיה דיש לומר אף על פי שמכוסה בטלית מכל מקום ניכר שיש לו תפילין בראשו שבולטים בטלית או בכובע וכמו שכתב מגן אברהם גופיה בסימן ז”ך ס”ק ך’ יעו”ש וכו’ עי”ש”.

 

 

#17434