Do we need to avoid eating on plastic Keilim at the houses of those that do not Toivel their plastic Keilim?

 

What if they offer to toivel their new plastic cups for us, should we ask that they do so?

 

Answer:

If you are stringent to toivel plastic, you may eat the food but not off the plates. Rather, it should be removed to another toiveled plate first.

Of course, it’s better if they actually go and immerse them.

If these options are impractical, there is room to be lenient and eat off the plates, especially when eating dry foods.

 

Sources:

בדאא״פ ובשעהד״ח – וכן משום איבה – יש לצרף להתיר, ובהקדם, שלכמה דעות מותר לאורח לאכול ולשתות אפי׳ בבית מומר, ראה שו״ת אבנ״ז או״ח תיח. בית אבי קטז. ועוד. וכש״כ בכלי זכוכית שחייבים רק בדרבנן. ובפרט אם נאמר שאין איסור השתמשות ורק חובת טבילה. ואפי׳ אם ישנה לאיסור השתמשות, במקום שאנוס שלא חל עליו המצוה אין איסור להשתמש. וכש״כ בנדו״ד שלהמארח אין איסור דס״ל להמארח לעיקר שא״ח בטבילה. וממילא אין איסור השתמשות עבורו. ועל האורח ליכא חובת טבילה, שאינו שואל או שוכר, ורק שיש לו זכות השתמשות, ואפי׳ במנתו י״א שאין האורח זוכה. וגם אם נאמר שטבילה היא בגדר מתיר וע״ד הגעלה, היינו רק בדבר שחייב בטבילה עכ״פ עבור הבעלים. ואא״פ לאסור בהשתמשות כשאינו חייב כלל בטבילה, עכ״פ מדין ערבות. ועוד שאיסור השתמשות גם למאן דאית לי׳ הכי הוא מדרבנן, וגם עיקר חובת הטבילה גם למחמירים הוא מדרבנן כבזכוכית, ואין להחמיר במקום איבה.

ובמאכלים יבשים בפרט – ראה שו״ת אג״מ יו״ד ג, כב. וכ״כ בשם הגריש״א. וראה שו״ת מנחת שלמה ב, סו, יא לחלק בין צלחת לכף ומזלג.

 

 

#15464