May one use a tongue scraper on Shabbos?

 

Yes, provided it doesn’t cause bleeding. Even if it might cause bleeding but it’s not a definite result it is permitted. Nonetheless, it’s better to have a separate tongue scraper designated for Shabbos usage.

 

Sources:

ופשוט שאין לאסור משום טחינה או גזיזה, מחמת הורדת תאי עור – נוסף לזה שאינו פס״ר, ולא ניחא לי׳ ומשאצל״ג, אינו ניכר כלל, והוא בגדר נקיון גרידא.

וגם משום עובדין דחול אין לאסור, דנוסף לזה שאין לנו לגזור בכגון דא מדעתנו, שאי״ז מעניני החול, ולא שנא מאכו״ש ושאר דברים שרגילים לעשות בחול. ול״ד לצחצוח שיניים (שגם בזה לרוה״פ ללא משחה לית לן בה), דהתם שייך שיעשה בדרך מלאכה. וממילא א״צ מגרד מיוחד לשבת, וכמו במטאטא שלא הצריכו שיהא מיוחד לשבת. ולא הצריכו לייחד כלי לשבת רק בדבר שהכלי מצ״ע בגדר עובדין דחול ודרך חול, שלא יעשה כדרך שעושה בחול.

ואף דקייל״ן שאין מגררין בשבת, ובפשטות היינו לנקות גופו (ראה מנחת בכורים תוספתא שבת יז, יב) – היינו בדבר שלפעמים עושה לרפואה ולא לנקיון – ראה לבוש שכז, ב (ונראה שהרכיב ב׳ הטעמים דרפואה ועובדין דחול, דאסור משום עובדין דחול לפי שלפעמים הוא לרפואה. וכ״מ בטור). ומה״ט, להסיר טיט או צואה שרי – שו״ע שכז, ג. ובטור שם, וכ״כ בלבוש, לפי שאז ניכר שאינו עושה לרפואה. וכ״כ בתורת שבת שם ג. (וכ״מ ברמב״ם שבת כא, ל שסמכה לשאר דיני רפואה בשבת. אלא שברמב״ם משמע שהאיסור משום רפואה, ולא משום עובדין דחול מחמת שלפעמים הוא לרפואה. וראה אורה ושמחה שם. אבל ראה מ״מ שם). ונראה דהה״נ בנדו״ד שניכר הדבר.

אבל בפמ״ג שם במ״ז א פי׳ שאינו משום רפואה. (וכבר נתקשו בדעת המג״א ודעמי׳ ואדה״ז בתוכם שהתירו כשיש לו מגרדת מיוחדת לשבת, שאם הוא משום רפואה מאי מהני במגרדת מיוחדת. וראה בא״ר שנטה מדברי המג״א. ונראה דס״ל להמג״א שבכגון דא ניכר שאינו לרפואה).

ואכתי תיקשי לדידהו בטעם האיסור. ומצינו בפסקי הרי״ד שבת קמז, א שמשמע מדבריו שהוא עובדין דחול לפי שדרך לעשות כן במרחץ דוקא. וראה שו״ת אג״מ או״ח ד, עד טוחן ד מה שהבין באו״א בטעם האיסור. ולדעתו כל דבר שרגילים בחול יש משום עובדין דחול. וצ״ב. ובכ״מ מצינו שעובדין דחול אינו כל דבר הנעשה בחול ורק אם יש בו מלאכה או טירחא וכדומה, או מיוחד למלאכת חול. ואכ״מ. ובשו״ת בא״מ או״ח א, לב, ד פי׳ שהוא משום טירחא יתירה. וכן הבין בשו״ת מחזה אליהו א, עב. כג. וכ״ז ל״ש בנדו״ד. והרי בעושה משום נקיון ודאי אינו עובדין דחול – ראה חזון יחזקאל תוספתא שם. וגם כל עיקר ד״ז אינו בגדר רפואה – אף שאסור להעביר ריח הפה ע״י סממנים – שלא נעשה ע״י סממנים, והוא נקיון גרידא.

וליתר שאת, אפשר להשתמש במגרדת מיוחדת לשבת.

 

#15281