Can I eat meat prepared with Worcester’s sauce that contains anchovy paste (fish)?

 

Question:

I tried to make beef jerky for Shabbos using a big roast and I realized after that I put Worcester’s sauce in it which has anchovy paste (fish in it). I know fish and meat aren’t allowed. My question is if it’s possibly batel be’shishim becasue it was a big piece of meat to 3 tbsp Worcester’s sauce.

 

Answer:

If it is kosher certified and it is not labeled as fish, then you may use the beef after the fact, since the fish is nullified in the sauce. (The sauce itself would thus be considered to be non-fish. If the sauce itself however is labeled as fish, then we would need to know the amount of fish proportionate to the meat. This isn’t an easy science to work out.)

L’chatchillah, since there is an argument amongst the poskim if bitul applies to things that are prohibited due to a Sakkana, therefore one should be machmir and not use this sauce in the meat.

See Pischei Teshuvah 116:3

See also:

Halacha2go.com #746: When Things Might Get Fishy with Meat מ”מ

This is particularly so when dealing with a regular ingredient. See Halacha2go.com #536: Can a product with a non-kosher ingredient ever be kosher?

 

P.S. I believe that Gefen company makes Worcester’s sauce with no fish ingredients.

 

Sources:

דנו הפוסקים בביטול בששים בסכנה, וראה בלינק הנ״ל. ודעת רוה״פ להתיר. ובשו״ת חלקת יעקב יו״ד בא, שכן מורים כל בעלי הוראה, ושאין לטחון קמחא טחינא. וכן בשו״ת שבה״ל ג, קג, ד, שם ו, קיא, ג, דהכי סוגיין דעלמא. ואף למי שירצה להחמיר משום חשש סכנה דחמירא מאיסורא, הרי לכבוד שבת או שאר מצוה, וכן במקום הפסד כתבו הפוסקים שיש לסמוך להתיר – ראה שו״ת דברי מלכיאל ב, נג. דובב מישרים א, לט. ועוד.

ויש לצרף גם הדעות שאין סכנה זו נוהגת בזמננו שנשתנו הטבעים, וי״א שכבר בטלה הסכנה אחר אלף החמישי, שהסכנה רק בביניתא ולא בשאר דגים, שכשאין טעמו מורגש אין סכנה – וראה בכיו״ב 10905 – שהסכנה רק בצלי׳ ולא בדרך בישול, ושבכגון דא אינו מה״ת שאינו מתכוון להזיק לעצמו רק לטובתו ולהנאתו. ולפ״ז שפיר יש להקל בשופי בנתבטל בששים גם למי שירצה להחמיר. ועוי״ל ולצרף מש״כ בשו״ת חת״ס יו״ד קא, שאף שאין לסמוך להתיר על הדעות שאי״ב סכנה, מחמת שנשתנו הטבעים (ושכ״נ דעת הרמב״ם שהשמיט ד״ז), לפי שכבר נאסר במנין מ״מ הרווחנו שיצאנו מכלל סכנה. וא״כ אין טעם לחוש לדעת החולקים בביטול בששים. וראה גם שו״ת יבי״א א, יו״ד ח. ובפרט שהוא במקום הפסד, וגם לכבוד שבת. וגם לכמה דעות בשבת מקום להקל מחמת השמירה, ראה בשו״ת תפארת צבי בהערות ליו״ד סצ״א בסופו – יו״ד קטז – לעניננו. ובכ״מ כתבו כן לגבי עניני רו״ר בכלל. ואף שבמק״א הארכנו – 15254 – שאין דבריהם עיקר – כאן שבטל בששים, ומיירי בדיעבד, ובהפסד מרובה, וגם ישנם עוד צירופי היתר, יש לסמוך להקל בשופי.

 

 

#15253