What are the guidelines for a women’s neckline and feet being covered?
At the neck, it must be covered to the top of the clavicles or collarbones. In the back, it is until the second vertebrae of the spine. Some are stringent till the first vertebrae. (The bone can be felt sticking out when one bends their head forward).
Regarding the legs, even if one’s skirt covers her knees, her legs must be adequately covered by tights or stockings, but these do not need to conceal the shape of her legs.
Even according to the minority opinion—which isn’t the actual Halacha —that maintains that the Shok refers to the upper part of the leg, the lower part of the leg still must be covered; it just does not have to be such an opaque covering, but it does have to be a covering that blurs the image of the leg.
It’s hard to quantify this in deniers, as the main thing isn’t the measurement but rather the visibility of the legs. Certainly, according to all opinions, the stockings should be at a minimum, no less than 20 deniers. However, strictly speaking, in order to ensure adequate cover, it should more, at least at 40 deniers.
Sources:
בנוגע לצואר:
ראה רמב״ם חובל ומזיק ד, טו שצוארה הוא מקום מגולה. ובדרישה או״ח סי׳ שג: ״דסביב צוארה אף אם נפתח שם אין קפידא כ״כ אם תיראה שם בשרה יש נשים שדרכן להיות שם פרועות משא״כ מצוארה ולמטה ששם דרך הנשים להיות תמיד מכוסה״. ובתפארת שמואל על הרא״ש (ברכות פ״ג סי׳ לז), והובא בכה״ח סע״ה סק״ג, ״לאפוקי מה שדרך נשים להיות מגולה כגון הפנים והצואר וידים אבל נראה בעיניי במקום שרגילות הנשים לגלות זרועותיהם ורגילין להיות פתוח עד סמוך לדדיה [=השדיים] זהו מנהג רע וקורא אני בהם חוקים לא טובים וטפח באשה ערוה״. ולהעיר מפירש״י גיטין צ, רע״ב. ובבאה״ט או״ח ב, א מהב״י – גם בנוגע לגברים. וראה הלכה יומית רלט – בנוגע לגברים ומראי מקומות המסומנים.
כן להעיר מסוטה ז, א לר״י, וטעמו שם ט, א שלא יתגרו בה. והנה, בקריעה מצינו בפירש״י הוריות יב, ב שקורעין מקמי שפה למטה מבית הצואר. והאשה אינה קורעת רק העליון, אף שבשאר המתים סגי בטפח. והיינו, שבטפח מבית הצואר אינו צנוע.
וראה הנסמן בלבושה של תורה פאלק ח״א סל״ד ואילך.
ולמעשה, לצד פנים מותר להיות מגולה עד סוף השקע מלפניה, דהיינו מעל העצמות שלצד פניה. לצד אחורי של הצוואר מהחולי-ה השני’ צריך להיות מכוסה – ס’ הליכות שלמה פ״כ. והמחמיר מהחוליה הראשונה תע״ב.
בנוגע לשוק:
עיין שו״ע אדה”ז סימן ע”ה ס”א, שהשוק נחשב למקומות המכוסים. והגדרת מקום השוק לפי רובם ככולם של האחרונים הוא עד הקרסול, ולפי דעת יחיד מקומו עד הברך- משנ”ב שם סק”ב, וכבר תמהו עליו שהיאך אפ״ל שהוא מקום מגולה באנשים. ועוד, תמיהי רבתי איכא בגווה. ועוד, שמקור דבריו הם בפמ״ג במש”ז סק”א ושם כתב רק בדרך אפשר ולא למעשה, וגם הפמ״ג עצמו חזר מזה. ועוד שגם דברי המשנ״ב מפתרשים באו״א. וגם המשנ”ב בעצמו לא התיר רק למקום שנהגו להקל בזה ואין היתר זה תקף כלל היום (גם לשיטתו) לאחרי שכבר נהגו כל החרדים לדבר ה’ להחמיר בזה. וכן הוא העיקר להלכה.
וראה באריכות בהלכה יומית אות רצב ובמראי מקומות המסומנים.
וכידוע המענה שאין להקל בגרביים מגיל 3 וכש”כ לבנות עשר – עיין לקו”ש חי”ח ע’ 448 (הושמט חלק), והמיקל בזה מבזה שם ליובאוויטש, כבמכתב דלקמן – נדפס בשליחות כהלכתה ע׳ 44.
ובמכתב סודי שכתב הרב חדקוב ע”ה מטעם מרכז לעניני חינוך להנהלת הקייטנה בכפר חב”ד בתאריך ט׳ תמוז תשל״ג: “הגעתנו היום שמועה מבהילה בנוגע לנעשה בקייטנה לנערות בקיץ דאשתקד, שאע”פ שהנהגה הכללית בקייטנה הייתה משביעה רצון עד למאוד, והשאירה רושם טוב על החניכות, אבל לא שמו לב כדבעי למהוי לחינוכן בנוגע לצניעות. ולדוגמא מביאים העובדה שהנערות לא נמנעו מללכת ברגלים יחפות, ולא רק בד’ האמות של הקייטנה אלא גם בלכתן בכפר.
ולפי השמועה הנ”ל הנה נסוף על החסרון בזה בגופא דעובדה, התפשטה המדה ידועה השמועה הנ”ל בחוגי הורי החניכות, אשר רבו מהן באות מבתים חרדים ומורותיהן ומחנכותיהן בב”ס חרדים אשר לומדות בהם במשך השנה.
ובהגיע שמועה כזאת לחוגים כנ”ל ברור מה גדול הוא חילול ה’. ואין ספק אשר גם משפיע על היחס שלהם למוסדותינו בכלל ולמשלוח בנות ותלמידות לקייטנות שלנו בפרט (וכמובן גם כשעליהם להחליט לפעמים ע”ד בחירת בי”ס תיכוני וכדומה בעת סיומן של שלב נמוך מזה.
ממהרים אנו להודיעכם ע”ד השמועה הנ”ל ומבקשים להודיענו תיכף עד כמה אמיתית היא ובכל אופן בודאי יזהרו ביותר שבשנה זו ההנהגה בעניני הצניעות תהי’ ברום המעלה עד שלא ישאר מקום אפילו לחשד חינם. ויותר מזה, שהקייטנה תשפיע על המחונכות בה שגם בעתיד תתנהגנה כיאות לבנות ישראל, ותשפענה ברוח זה גם בחוגי הילדות הנמצאות בתוכן תמיד״.
ראה כאן לצילום העתק המכתב בשעתו.
– בנוגע לעובי הגרביים, עיין שו”ע אדה”ז שם ס”ג שאסור שיהיה שקוף. וראה בהלכה יומית שם השקו״ט בזה. וראה שו”ת משנה הלכות חלק י”ב סימן שיא, שמספר עובי הגרביים אינו העיקר.
ולמעשה, מקובל אצל כמה רבנים להורות שיהיה לפחות 20 דנייר, ולדידן לדעת אדה״ז – צריך שיהי׳ יותר מזה. והרבה מורים – שיהא לפחות 40 דנייר ויותר. וכן מורים כמה מרבני אנ״ש. והמחמיר תבא עליו ברכה.
#1408