Is it encouraged or discouraged for a child under 3, and not toilet trained to put on Tzitzis?
Question continued:
Is there any source for what people say that a child should not begin to wear Tzitzis until they are toilet trained? Is there any source pro or against a child starting to wear Tzitzis a while before their 3rd birthday, like when they are just 2?
Answer:
Before toilet training:
This is a matter of custom. In some communities they had this custom. There are obviously practical reasons for doing so beyond the issue of respect for the mitzvah. There is no halachic objection however to starting earlier and many indeed do so.
Under 3 years old:
While some have the custom not to do so before the age of three, this is not the Chabad custom. There are many sources that indicate that one may begin earlier. Indeed, this is recommended whenever possible.
Sources:
טינוף:
כ״ה בשו״ת רבבות אפרים א, יח ע״ד מנהג ירושלים. וכ״ה מנהג סקווירא – חיי הלוי ד, יא. וראה ארח״ר א ע׳ רלג.
והרי כתבו בספרים שיהא הציצית נאה ונקי ולא יהא הציצית מטונף וכו׳ – סדה״י כוונת ציצית. אלא שכ״ז להידור. ולהעיר ממקו״ח כא, ב להזהר שלא ילכלך ציציותיו בקטנים וכש״כ בגדולים.
יש שהביאו שכ״ה בנהג כצאן יוסף ע׳ 101. אבל שם כתב רק בנוגע לברכות הנהנין והמצוות כמו ברכת ציצית -משעה שיודע ליזהר בנקיות. ולא בנוגע לציצית עצמה. וגם בזה – ידוע מש״כ בשו״ת דברי חיים ב, סט להתיר לענות אחריהם אמן כשאינם נקיים. ולא עלה על דעתו שאין לחנכם בברכה. ובמסגה״ש על קיצור שו״ע קסה להדיא שכן המנהג לחנכם בכל דבר שבקדושה. ובמק״א הארכנו
גיל:
מדינא משיודע להתעטף – ראה שו״ע או״ח יז, ג. אדה״ז שם ג. וראה שם טז, א. כד, א. ובסידור אדה״ז להחמיר מגיל שש שנים. ומנהגנו מגיל שלש – היום יום ד׳ אייר. ס׳ המנהגים ע׳ 87. אג״ק ה ע׳ כא. וכבר הובא כן בקיצור של״ה עניני ציצית בא״ר יז, ג. שע״ת שם א. ערוה״ש ה. ועוד. וכנזכר בפנים – שאפשר גם לפנ״ז – כ״ה כבר בכל הנ״ל שלכל הפחות לא ימתין יותר מבן ג׳. וכ״ה בהיכל מנחם ב ע׳ כט. ונדפס בשולחן מנחם ה ע׳ כז. ובקיצור של״ה א״ר ושע״ת שם נז׳ אפי׳ משיודע לדבר. ובצוואת אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע, ונדפס גם באג״ק שלו ב ע׳ תתקה, והובא בסה״ש תשמ״ח ע׳ 308 הע׳ 27: כשיתחיל לילך ברגליו. ויש שנהגו מחודש ומעלה – ראה עשר אורות י, ה. ספורי חסידים עה״ת אמור בתחילתו. וכן נהגו בעת כניסתו לברית – זכר דוד א, סו. (ובכמה חוגים הקפידו לא להתחיל לפני גיל שלש. ואין מנהגנו כן).
#13114