Is it permitted to play a “one time” dreidel game using real money where players can make or lose money. Is there a problem of gambling?

 

The following options are acceptable, in order of priority:

  1. Best would be if all the money is returned to the parties after the game. If for whatever reason you believe this wouldn’t work, then try one of the other options below.
  2. All the money goes to Tzedaka.
  3. In the beginning before playing all the money is deposited in a box which belongs to all parties. The individuals agree in advance to be makneh the money to whomever wins. This solution isn’t ideal, but could work where for whatever reason it’s necessary to do so.

 

Sources:

ראה שו״ע חו״מ רז, יג.

ואם תורמים לצדקה, ל״ש אסמכתא כלל שאין אסמכתא להקדש, ע״פ רמ״א רז, יט – ראה עד״ז פתחי חושן קנינים כא בהע׳ לב. תשובות והנהגות ד, שיא.

בלוח אחד – רמ״א שם יג. ושמקנים חלקם – ראה שו״ת פרי הארץ ב, טז הובא בא״א מבוטשאטש או״ח שכב. וכן בכה״ח שם כז. ולאידך בערך שי קעג, ב הק׳ ע״ד פרי הארץ שטעמו אי״מ. והביא שכבר הק׳ כן בברכ״י שכב, ב וביו״ד ער, ג.

אלא, שמ״מ יש איסור בדבר, דעה ראשונה בשו״ע או״ח שכב, ו. ובמג״א סשכ״ב סק״ח: קצת איסור. ועי׳ בפמ״ג בא״א ובמחה״ש ובמשנ״ב. וכ״מ קצת בחי׳ הצ״צ פ״ג סנהדרין כד, ב. אבל מל׳ אדה״ז הל׳ גניבה וגזילה סל״א מ׳ שפי׳ באו״א. ולהעיר גם ממאירי שבת שם. וצע״ג בקצוה״ש קמו, סז שלא העיר כלל מד׳ אדה״ז. וראה שו״ת רב פעלים ב יו״ד ל. וראה ריטב״א שבת קמט, ב ד״ה משום קוביא בסופו.

ולהעיר מאג״ק י ע׳ רסד.

ובנוגע למפעל הפייס, ועוד הגרלות עד״ז, ישנם עוד טעמי היתר. ואכ״מ.

 

 

#12323