If one has a pair of new shoes that are tied together with a string that’s knotted, can one cut that string, or would that be considered מתיר?

 

If the string tying the shoes together is knotted one should not cut that string.

 

Sources:

יש ב’ דברים שיש לחוש בכגון דא, מכה בפטיש ומתיר.

מכה בפטיש: ובנדו”ד כבר דנו האחרונים שאין בו משום מכה בפטיש וראה בשו”ת להורות נתן ח”י סי’ לז, דכאן הרי נגמרה עשייתן בשלימות ונעשו ראויין ללבישה אלא שלאחר גמר עשייתן מחברין את שתיהן בחוט. דמש”כ המחבר סי’ שיז ס”ג מתירין בית הצואר . . אבל אין פותחים אותו מחדש דמתקן מנא הוא, והרמ”א בהגה, אפילו כבר נפתח רק שחזר האומן וקשרו – הוא רק כשנגמרה מלאכתן לאחר שקשרו דאז כשפותחו ה”ז מכה בפטיש, אבל אם כבר נגמרה מלאכתן ואח”כ קשרו, הרי כתוב בשוע”ר סי’ שיז ס”ו דמותר לחתכן ואין בו משום מכה בפטיש.

מתיר: וכן מצד מלאכת מתיר דנו האחרונים דיש להתיר והיא ע”פ הלבוש סי’ שיז סק”ג – הובא במשנ”ב סקכ”א דכל שלא קשרו הכובס שיתקיים זמן רב רק עד שזה יקחנו ממנו דאינו קשר של קיימא, ובערוך השולחן סקכ”ב: ולענ”ד נראה דקשר זה הוא לכמה ימים שהכביסה נמשכת ומ”מ מותר לכתחילה כיון דעשוי לכך שיפתחנו אחר הכביסה, ובתורת שבת סק”ח: דזמן הכביסה הוא יותר מיום אחד . . ובכל זמן הכביסה עד אשר יבשו אין דרך הכובס להתיר הקשר. וראה גם בשו”ת להורות נתן הנזכר. וראה שו”ת אבני נזר או”ח סי’ קפא.

אמנם דעת אדה”ז מפורשת בזה בשו”ע ס”ו והוא מהט”ז סק”ה דכל קשר שאינו מתירו ביומו הוה קשר של קיימא ואין להתיר אותו או לחתכו, וכהכרעת הקצוה״ש חלק ה’ סימן קכ”ג בבדה”ש סק”ו דגרביים שקושרין אותן זוג זוג בבתי חרושת ומוציאין אותן למכירה אסור להתיר בשבת וה”ה למנעלים דקשר שאינו עשוי להתירו ביומו אסור להתירו. וגם במשנ״ב סקכ”א כתב שיש מחמירים. ובכה”ח מא ומב משווה דעת הלבוש עם הט”ז. וגם בא״ר כ״ז רק כשרגילין להתיר ביומו. וראה גם מנח״י ח”ה, סי’ לט, ב.

וראה גם בהלכה יומית אות תצו.

 

 

#12008