Placing Seforim Atop One Another

 

Question:

I heard that a Tanya should be treated like a Chumash and should not have other Seforim placed above it. Is this true? 

Also, how does it work with a Chitas, which contains a Siddur (amongst other less-holy Seforim)—is it disrespectful to place it on top of a Chumash or Tanya? And for the same reason, can I place a Chitas on top of another Chitas?

 

Answer:

Firstly, yes, a Tanya should be treated like a Chumash in this regard (the Rebbe was seen removing Tanya’s from atop Chumashim and vice versa).

Regarding a Chitas, it should be treated like a Chumash or Tanya, because all one-volume compilations containing Seforim with various levels of Kedusha are treated like the most Kadosh Sefer they contain. Therefore, one may place a Chitas atop a Chumash or Tanya (as it contains both), but not the other way around (as it would be like placing a Tanya over a Chumash, and vice versa).

[Since you mentioned a Siddur, it should be noted that its Kedusha is comparable to that of Neviim, Kesuvim, and Torah Shebaal Peh. And unlike a Chumash and Tanya, they each may be placed atop one another.]

 

Sources:

בספר ‘מעשה מלך’ עמ’ 7, סעיף ה והערה 7. ולכאורה לא נאמר אלא “התניא – כחומש” (קיצורים והערות לתניא עמ’ קכו), ולא למעלה ממנו.

שהרי בכרך אחד אין קפידה סימן רפב, יט רמא וברכי יוסף שם, וממילא דינו כהקדוש משניהם.

שקו״ט בקדושת סידור בכלל לענין זה (והרי י״ב פסוקי תורה, בפ׳ הקרבנות, שמע ועוד, נוסף לקריה״ת לימות החול), אם דינו כחומש, נ״ך או תושבע״פ – ראה מחזיק ברכה כה, יב. שו״ת אור נעלם א. (ולא נחית שם לזה שי״ב גם פסוקי תורה. ולכאו׳ מיירי מסידור של קינות מזמורים תחינות ופיוטים וכה״ג, עיי״ש). שו״ת רבבות אפרים א או״ח קיט. שבט הקהתי ב, רצט. בית יחזקאל צוריאל א ע׳ שמה. גנזי הקודש ג, ל. אהל יעקב שם י ואילך. הגרשז״א בקובץ מבקשי תורה ד, יט, רלה, ג. ומעשה רב ראינו כמ״פ שהוריד שאר ספרים מהסידור. ולאידך גם סידור מעל החומש (זולת בסידור שלו עצמו כמ״פ, וכנ״ל. וראה משבחי רבי ע׳ 37. ודבריו נסתרים מהמציאות, שבכל סידור יש פסוקי תורה – פרשיות הקרבנות. וגם שנהג כן גם  בסידורים שיש בהם קריה״ת). וכ״ה בשיחת ש״פ ראה תש״מ. והיינו, שקדושתו כקדושת נ״ך. 

 

 

#11715