What should I do about Toiveling a dish if I can’t get the sticker completely off? Is it a Chatzitzah?

 

Question:

I have something I need to toivel but the label sticker won’t come off all the way. is it still a chatzitzah or can it be toiveled any way?

 

Answer:

Ideally, one should remove all the stickers or labels from the dishes before the tevila.

However, in a case where the stickers are covering only the minority of the dish and it is in such a manner that most people don’t mind its presence, one may toivel the dishes with the stickers on, if removing them would be a big hassle. If on occasion one minds its presence it’s considered a chatzitzah (intervening substance), and must be removed.

For example, if the sticker is underneath the utensil, we could assume that people aren’t concerned with using the dish while the sticker is underneath.

Labels which contain instructions for usage need not be removed.

Stickers which make the utensil look more expensive, such as a brand name, or if it is there for beauty, need not be removed.

Once one started removing the sticker, it should be removed completely, as people often mind when there is an incomplete sticker or leftovers from a sticker. The glue which remains after the removal of the stickers is not an issue if it has no substance, i.e. it is not felt when touching it. If it does have substance, it must be removed if people mind its presence.

 

Sources:

לכתחילה – רמ״א יו״ד קצח, א לגבי טבילה. ובאו״ה נח, צג – לגבי טבילת כלים במקום שאפשר. והכי איכא למשמע מל׳ השו״ע יו״ד קכ, יג. וראה גם חכמ״א עג, יד.

וראה ברמ״א או״ח קסא, א ובשו״ע אדה״ז קסא, ג לגבי נט״י שא״צ להסיר. אבל נט״י עיקרה מד״ס, ראה שם במוסגר. גם להעיר שבנט״י שאני שי״א שאין דין חציצה – ראה רמ״א שם. ומשמע קצת שזהו הטעם שא״צ להקפיד לכתחילה במיעוט שאינו מקפיד.

גדרי חציצה – שו״ע יו״ד קכ, יג. רב, ב. שם ה. ט״ז שם ג. ש״ך שם ב. אדה״ז קסא, ג. ובנט״י אזלינן רק בתור רוב בנ״א לפי שעיקרה מד״ס – ראה מג״א קסא, ו. אדה״ז שם. פמ״ג בא״א שם.

במקום טורח גדול – שכדיעבד דמי. וגם באו״ה – ל״כ כן רק כשאפשר. ואפי׳ בטבילת נשים מקילים במקום צורך.

כשמקפיד לפעמים – ראה רמ״א או״ח קסא, ג. אדה״ז שם ז. ש״ך יו״ד קצח, א. פת״ש שם א. ואכ״מ.

מדבקה בתחתית הכלי – שו״ת תשוה״נ ב, תו. הוראות לשימוש – חוט שני ע׳ נג. מדבקה המוסיף בערך הכלי – מסורת משה ע׳ רכז. כשעשוי לנוי – ראה שו״ע אדה״ז קסא, ה לענין נט״י – גם לולא הטעם שאי״ב ממשות. וראה שו״ת אג״מ יו״ד ג, סב. ואכ״מ.

שאריות המדבקה – פשוט. והוא למאי דנקטינן שגם כשאי״ב ממשות לחוד מהני. וגדר ממשות שאינו חזותא בעלמא – פשוט. וראה גם חוט שני יו״ד קצח, יז ד״ה ודע.

 

 

#10739