« go back

1) Is there any Halachic source for following a holistic diet instead of following a legal doctor? 2) What Is the definition of a “Rofe Yedid”? Is it only a family doctor? Or is a professional neurologist also counted?

 

1) Halacha has a nuanced position in relation to holistic or alternative medicine. As a rule, a doctor must be recognised by the local government authorities in order to be permitted to heal.

One may not violate any Mitzvah for a medication which hasn’t proven to be effective. According to some authorities, it must also be based on logically sound methodology. Poskim state that one should not rely on personal experiences or anecdotal evidence as there can often be multiple factors that come into play, unless rigorous testing was done.

One may seek out alternative treatment where regular medicine has failed him, and conventional medicine sees  no harm in it. According to many Poskim, if proven to be effective – one may even use non kosher medication or be Mechalel Shabbos in cases where this would generally be permissible. Others consider alternative medicine to be generally unproven, and some even forbid its use altogether.

When faced with a conflict between different medical opinions, Halacha recognises the opinion of the majority of doctors as the binding authoritative position. Therefore, a husband cannot be expected to pay for healing his wife using alternative medicine since it Is not recognised by the majority of physicians.

 

2) A professional doctor who knows you and cares about you and you trust.

 

Sources:

מוסמך מהממשלה – ראה ערוה״ש יו״ד שלו: אסור להתעסק ברפואות אא”כ הוא בקי ויש לו רשות מבי”ד. והאידנא צריך להיות מוסמך מהממשלה שיש לו רשות ליתן רפואות לחולאים, וגם לא יהא שם גדול ממנו שאל”כ כשהזיק הרי הוא שופך דמים. ואם ריפא שלא ברשות ב”ד והממשלה, חייב בתשלומין, אפי’ הוא בקי אם החולה נתנזק על ידו וצריך להוציא ממון על רפואות. וכ”ש אם מת על ידו הרי זה כהורג נפש במזיד.

לעבור על מצוה – פיה״מ יומא ח, ד: ואין עוברין על מצוה אלא ברפואה בלבד ר״ל בדברים המרפאים בטבע שהוא דבר ברור שההגיון והנסיון הפשוט מחייבים אותו [בדפוסים: והוא דבר אמיתי הוציאו הדעת והנסיון הקרוב לאמת], אבל הריפוי בסגולות [להתרפאות בדברים שהם מרפאים בסגולתם אסור] לא, לפי שענינם חלוש לא יחייבהו ההגיון, ונסיונו רחוק, והיא טענה מן הטועה בה, זה כלל גדול דעהו וזכרהו כי הוא עיקר גדול. וראה שו״ת הצ״צ או״ח לח. וראה גם הנסמן בפסקי תשובות שכח, ו.

נסיון – ראה שו״ת הריב״ש תמז שאין להשגיח ״ע״פ איזה נסיון מבלי שישגיחו על כמה ספקות יפלו בנסיון ההוא״.

להשתמש ברפואה אלטרנטיבית – שו”ת מנחת יצחק ח, סח. שבט הלוי ה, נה. בצל החכמה ה, לט-מ. משנ״ה י, קיב. וראה שו״ת מעשה חושב ג, ו. הנסמן בפסקי תשובות שם. אבל ראה תשו׳ הגרמ״פ בהמאור גל׳ ערב, שהוא נגד רצון הבורא ואסור להשתמש בהן. ובשו״ת מנחת אשר א, קכ שאין לעבור על איסור,לפי שאינו בדוק, אבל כשאין רפואה בדרכים המקובלים מותר לפנות להם. וראה גם קובץ עטרת שלמה ט.

 וראה אג״ק ז ע׳ שג. יא ע׳ רמז. יח ע׳ תקמח. לקו״ש לו ע׳ 311. המסופר בס׳ מה רבו מעשיך השם ע׳ 342.

רוב הרופאים – שו״ע או״ח תריח.

לשלם דמי רפואתה – חשוקי חמד כתובות נא, א. שו״ת ושב ורפא ג, קכה. משנת הכתובה כג, יד.

וראה אנציקלופדיא הלכתית רפואית ערך רפואה בסופו. שיעורי תורה לרופאים ג, קעג ואילך.  שושנת העמקים להנ״ל ע׳ לו ואילך.

 

2) סה״ש תשמ״ח ע׳ 248 הערה 59. שיחת כ״א שבט תשמ״ח. וראה אג״ק כו ע׳ תצו. ובאג״ק כה ע׳ פג: שאינו נוגע.


Add Comment

Your Email address will not be published