« go back

May I wipe off a fingerprint from a mirror or glass on Shabbos?

 

Yes.

 

Sources:

נחלקו הפוסקים לענין מחיקת טשטוש דיו שבידיו בשבת, ראה ברכ״י שמ, ב. טל אורות מלאכת מוחק. חיי״א מ, ח ובנשמ״א שם ב. עיקרי הד״ט יד, י הובא בארחות חיים מספינקא שמ, ג. דע״ת שם. כה״ח קסא, כז. והכרעת הפוסקים דבמקום דלא שייך ביה כתיבה גם חז״ל לא אסרו למוחקו – ראה בקצוה״ש סי׳ קמ״ד בדה״ש ס״ק י. ובנדו״ז גם המקום אינו ראוי לכתיבה וגם אין דרך כתיבה בכך. והיינו גם אם נאמר שטביעת אצבע איסורו מן התורה – שו״ת חזון נחום חאו״ח סי׳ ל״א, שו״ת זקן אהרן ח״ג סי׳ ג׳, ועוד – הרי המדובר הוא בלי דיו, ובודאי שאין איסורו מן התורה, ואין זה עיקר האב שהיה במשכן. עוד זאת, שהוא בדרך טינוף ולכלוך ולא בדרך כתיבה (ראה כעי״ז כה״ח שם. וגם בחיי״א כתב לאסור רק בפחמים שדרך כתיבה בכך, ולא בטיט ודם). ובסגנון אחר שהוא דרך ניקוי ולא מחיקה, ואינו בגדר הכשרת מקום לכתיבה – ראה קצוה״ש שם. וזהו נוסף לכך שכל עיקר המחיקה בלא״ה הוא תרי דרבנן – מוחק של ע״מ לכתוב וכתב שאינו מתקיים – ראה דע״ת שם. ובהגהות המו״ל שם, שגם המחמירים יודו במקום שאינו מתקיים.

 

#13014


Add Comment

Your Email address will not be published