« go back

Is it against Halacha to go to an intermarriage wedding if not going would cause Shalom Bayis problems with the family? Would one be allowed to go to just the reception and not the ceremony?

It is absolutely unacceptable to attend any part. The wedding of a Jew and non-Jew is a tragedy of serious proportions. The tragedy is exasperated when a celebration is made to “celebrate” this holocaust Chas V’shalom. Your attendance is an implicit approval that it is not that terrible C”V. The participation is a Chilul Hashem.

The appropriate response to such an event is found in Ezra 9:

נִגְּשׁוּ אֵלַי הַשָּׂרִים לֵאמֹר לֹא נִבְדְּלוּ הָעָם יִשְׂרָאֵל וְהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם מֵעַמֵּי הָאֲרָצוֹת…. כִּי נָשְׂאוּ מִבְּנֹתֵיהֶם לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם וְהִתְעָרְבוּ זֶרַע הַקֹּדֶשׁ בְּעַמֵּי הָאֲרָצוֹת…. וּכְשָׁמְעִי אֶת הַדָּבָר הַזֶּה קָרַעְתִּי אֶת בִּגְדִי וּמְעִילִי וָאֶמְרְטָה מִשְּׂעַר רֹאשִׁי וּזְקָנִי וָאֵשְׁבָה מְשׁוֹמֵם. וְאֵלַי יֵאָסְפוּ כֹּל חָרֵד בְּדִבְרֵי אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל עַל מַעַל הַגּוֹלָה וַאֲנִי יֹשֵׁב מְשׁוֹמֵם עַד לְמִנְחַת הָעָרֶב: וּבְמִנְחַת הָעֶרֶב קַמְתִּי מִתַּעֲנִיתִי וּבְקָרְעִי בִגְדִי וּמְעִילִי וָאֶכְרְעָה עַל בִּרְכַּי וָאֶפְרְשָׂה כַפַּי אל ה’ אֱלֹקָי: וָאֹמְרָה אֱלֹקַי בֹּשְׁתִּי וְנִכְלַמְתִּי לְהָרִים אֱלֹקַי פָּנַי אֵלֶיךָ כִּי עֲוֹנֹתֵינוּ רָבוּ לְמַעְלָה רֹּאשׁ וְאַשְׁמָתֵנוּ גָדְלָה עַד לַשָּׁמָיִם.

“… the princes near unto me, saying: ‘The people of Israel, and the priests and the Levites, have not separated themselves from the peoples of the lands… For they have taken of their daughters for themselves and for their sons; so that the holy seed have mingled themselves with the peoples of the lands….  And when I heard this thing, I rent my garment and my mantle, and plucked off the hair of my head and of my beard, and sat down appalled. Then were assembled unto me every one that trembled at the words of the God of Israel, because of the faithlessness of them of the captivity; and I sat appalled until the evening offering. And at the evening offering I arose up from my fasting, even with my garment and my mantle rent; and I fell upon my knees, and spread out my hands unto the Lord my God. And I said: ‘O my God, I am ashamed and blush to lift up my face to Thee, my God; for our iniquities are increased over our head, and our guiltiness is grown up unto the heavens.”

Of noteworthy mention is a letter of the Rebbe Rayatz to parents whose child wishes to intermarry, that if their attempts failed to convince their child, then the parents should tell their child that he should no longer come to see them.

At the same time, it is extremely important not to let this weaken your relationship with the individual and the family, and to keep a strong Kesher. They are Jewish, and the connection with them is very important. It is worthwhile to sit with them and explain your predicament, if possible.

 

Sources:

בכללות הענין של נישואי תערובת, והיחס שצ״ל לזה – שהאדם רוצה  suicide רח״ל, ולהרוס רח״ל חייו ולהזיק כל בנ״י ג״כ, ושזהו סיוע ישיר למטרת היטלער ימ״ש – לחסל את עם בנ״י (אלא שנעשה בכפיפת משי) – ראה לקו״ש כד ע׳ 376. כתי״ק נדפס בתשורה ג׳ תמוז תשע״ד. שליחות כהלכתה ע׳ 145. ומועתק למטה. וראה המסופר בהתקשרות גל׳ א׳ קסט, מועתק למטה. וראה גם אג״ק אדמו״ר מוהריי״צ נ״ע ט ע׳ עז (אגרת ב׳תתמח), ושם ש״אם לא יועילו הדבורים צריכים לומר לו שלא יוסיף עוד ראות פניהם״.

וע״ד ההשתתפות – הנה, במענה הנדפס במילואים לקונטרס ועד הנחות בלה״ק, בנוגע להשתתף בחתונת אחי׳ עם נערה שעברה גיור לא אורטדוקסי, ובני המשפחה אומרת שינתקו יחסים אתה אם לא תשתתף: ״זהו אסור על פי שולחן ערוך – ומובן שיעשו על פי שולחן ערוך״.

והנה, בדרך ההלכה – כמה גדרי איסור שנו כאן: חיזוק ידי עוברי עבירה; איסור חנופה; חילול השם; התחברות לרשעים ולמעשיהם; השתתפות בסעודה של עבירה; כניסה למקום אסור; סעודת משתה של גוי.

וראה בכהנ״ל: תהלים א, א (בדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים וגו׳). מגילה יב, א (שנהנו מסעודתו). פיה״מ תרומות ו, ג (חיזוק ידי עוברי עבירה). רמב״ם רוצח יב, ד (כנ״ל). יראים רמח (חנופה גם בשתיקה). שע״ת לר״י שער ג, קצח-ט (כנ״ל). מאירי נדרים כ, א (התחברות לרשע). תויו״ט יומא ח, ז ד״ה על (חילול השם). שו״ע יו״ד קנב, א. (סעודת משתה של גוי. וראה פיר״ח ע״ז ח, א: משעת קריאה נתחייב. פרישה שם א. הגר״י פערלא בבי׳ על סהמ״צ לרס״ג ל״ת יא). שו״ע אדה״ז שמז, ד בסופו (חיזוק ידי עוברי עבירה) שו״ת מהר״ם שיק או״ח שג (חנופה בשתיקה). משיב דבר א, ט (הליכה בדרך חטאים). אג״מ אה״ע ב, יז (כניסה למקום האסור). מנח״י ג, קיא (כניסה לחתונה באופן האסור). ד, עט (חנופה בשתיקה). ארחות הבית לא, ה (כניסה לחתונה באופו האסור). אשרי האיש יו״ד א, י, מ (לעניננו).

ומ״מ חשוב לקרבם, בפרט בתינוקות שנשבו [ובפרט, אם מדובר בקרוב משפחה – ראה מו״נ ג, מב]. וראה תויו״ט אבות א, יב. הון עשיר אבות א, ז. תניא פל״ב.

ולהלן העתק המענה:

נישואי תערובות – זהו: 1) אסון בפועל –   לשניהם . ובאם יש  איזה יחס הוגן מזו לזה (ולא רק חשק  זמני – שבודאי יחלוף) לא ימשיך את השני לחיי אסון תכה״י (אפילו באם השני רוצה לאבד עצמו לדעת). 2) זהו סיוע ישיר למטרת היטלער ימ”ש – לחסל את עם בנ”י (אלא שנעשה “בכפיפת משי”). ע”פ הנ”ל מובנת דעתי – שעליהם (בתור הורים ובתור בנ”י בכלל) לעשות  כל התלוי בהם  שלא להניח בתם תי’  להרוס, ר”ל, את חיי’, ולהזיק את כל עם בנ”י ג”כ.

אולי כדאי שתסע לאהקת”ו.  לדבר אתי פא”פ – אין כל צורך כלל.

וכעי״ז בהתקשרות גל׳ א׳קסט : מעשה בבחור יהודי מברזיל שלא שמר ( בגלוי ) כל – כך על תורה ומצוות , אך ניאות להשתתף במסע המאורגןלחצר הרבי שארגן השליח הרב דוד ווייטמן . הלה היה בעל אופי שקט , ורחוק מיהדות .   כשנכנס ל ‘ יחידות ‘ אמר לרבי כי יש לו ידידה נוכרייה( ל ” ע ) וכי בדעתו לשאתה לאישה . להלן תשובת הרבי ( כפי שנרשמה מהקלטה ותורגמה מאנגלית ): ” ענייני בריאות וגשמיות אי – אפשרלשנות , שניהם ירושה מדורות לשניכם . זה גם מוסכם על – פי המדע , בפועל , ודתנו היא גורם שמשפיע בחיים . על – פי הסטטיסטיקה [נישואין כאלו ] הם מקור לעימותים תמידיים וגם סכנה לשניכם . אם אחד מרגיש שהשני רוצה לאבד את עצמו לדעת , מקובל בכל העולם לעשותהכול כדי למנוע זאת . ואפילו יגיד קיבלתי על – עצמי , הרי זה דבר נורמלי שכל אלו שמסורים לו יעשו הכול כדי למנוע זאת . וכאן אין זה אסון רקלשעה [ כבהתאבדות ] אלא אסון לשנים רבות . יהי – רצון שה ‘ יתברך יברך אותך ואותה שכל אחד ימצא את הזיווג הטוב , ואז שניכם תהיומאושרים . שלא תהיה לך שייכות איתה , לא עכשיו ולא אחר – כך , וללכת מחיל אל חיל “.   הרבי העניק לו דולר והוסיף שזה ” כדי לעזור לשבורהענין ” [= הקשר ].

 

 


Add Comment

Your Email address will not be published