If girls go on a trip with an activity that wearing leggings, under the skirt of course, as an added value for Tznius, is also an issue of לא ילבש? Same applies for pajamas at night, as an added Tznius?

 

Hashem made the Jewish people a גוי קדוש, a holy nation. The general idea of Tznius is ‘modesty’; this means that the parts of the body that need to be covered are done so— and more than that, the clothing is also modest in its style.

 

Leggings:

There are several issues with leggings. When worn without socks, leggings expose the lower section of the foot. Likewise, when worn with a pencil skirt, as is often done, the skirt rides up above the knee, a serious breach of Tznius. Also, leggings are form fitting and highlight the shape of the leg. They are somewhat similar to pants, in that they have a connotation of Kli Gever, male garment. Most importantly, leggings are not in line with the spirit of modesty, a refined manner of dress.

Leggings should not be worn in a public place, even when one fully covers their skin with socks. Put simply: Leggings that are visible and identifiable to onlookers as leggings (in other words, it’s obvious that they are not tights…) are a breach of Tznius. The same idea applies to a woman wearing pajama pants under a skirt in public.

On the other hand, if one wears a skirt which covers entirely the legs until the foot with socks it will be allowed to wear the leggings  below.

Exercise activities should not be done where men are around.

 

Pajamas:

Regarding pajamas at night under a skirt, this is acceptable, with a modest nightgown above it which goes till the foot.

 

Sources:

עיין נזיר נט, א. רמב”ם הל’ ע”ז פי”ב ה”י. שו”ע יו״ד סימן קפ”ב ס”ה. ב”ח שם. ט”ז סק”ד. ש”ך סק”ז. ומשמע מכל הלין, שאין איסור לא תלבש בלבישת מכנסיים לאשה, כל עוד לובשים אותם מפני הקור וכדומה.

ובפרט שבימינו המכנסיים של אישה הם בצורה שונה משל איש – עיין שו׳ת יבי”א ח”ו יו”ד ס’ י”ד. וכן עיין שם שדן האם מנהג נשים    הגויות  נחשב למנהג להצילנו מאיסור לא תלבש. אבל עיין שו״ת מנח”י ח”ב ס’ ק”ח שכתב לאיסור מצד לא תלבש. וכ״כ כמה פוסקים שגם בחדרי חדרים אסור משום לא תלבש, וגם בפיג׳מה – נסמנו בס׳ כבודה בת מלך מילואים.

ולכו”ע ישנו איסור ללבוש בגדים אלה במקום מעבר רבים מצד דיני צניעות.

ע”פ הנ”ל, אף שלכמה דעות יש להתיר מעיקר הדין ללבשם בתור פיג’מה בימי הקור, אבל אך ורק אם אין נוכחות גברים בבית, מ״מ יש  ללבוש חצאית צנועה (כדלהלן) מעל מכנסיים אלו, שלא להיכנס בחשש לא תלבש. ובפרט, שמקפידים בענייני צניעות גם בבית, כידוע גודל הזכות בזה,וכדילפינן מקמחית (וכמבואר גם בשיחותיו הק’ של הרבי).

וכן יש להתיר ללבשם מתחת לחצאית (כדלהלן) הצנועה בשעת יציאה לטיול, דהיינו חצאית שיורדת עד הרגלים ממש [ולא עד הברך  וכן לא עד הקרסול].

כפשוט, שדיני צניעות אינו רק בנוגע למקומות המכוסים אלא גם בסגנון הבגדים. ואין מנהג נשים הצנועות ללכת במקום רבים, באופן שרואים את המכנסיים שמתחת לחצאית.

כמובן שאין לעשות גי’ם וכד’ במקום שאנשים יכולים לראות אותם כמנהג בנות ישראל הכשרות.