« go back

How far apart must Chanukah candles be from one another?

 

Question:

Poskim mention that there should be at least a finger’s-breadth between each Chanukah flame. So if the candle-holders are attached to each other (with no space between each “cup”)—is such a Menorah less Mehudar?

 

Answer:

The reasoning behind this rule of a finger’s-breadth (“etzbah”), is so that the individual flames of a Menorah should not appear or become like a “torch/bonfire.”. This is especially problematic when using wax candles, because as the candles melt, they tend to merge into one candle/flame if positioned too closely to each other.

Accordingly, as long as the wicks are positioned in such a way that there is no possibility of such merging to occur, one needn’t be concerned how close the candle-holders are. This is especially true if one uses glass cups for each candle—because no matter how close the candles are, they will not become into one flame (because the glass separates).  

 

 

Sources:

ראה פמ״ג מש״ז סק״ב, ובסוף סי׳ תרע״ו. משנ״ב תרע״א סקי״ח. כה״ח סקל״ג. ועוד. אבל גם את״ל הכי דבעינן תרתי (ודלא כפשטות סתימת הראשונים והרבה אחרונים שרק במילא קערה שמן והקיפה פתילות ולא כפה כלי צריך הרחקת אצבע וכו׳), כשהפתילות בעצמן מרוחקות לית לן בה. ועוד, שבמשנ״ב מיירי בפמוט שהוא בקערה אחת מלא שמן, ורק שמובדל במחיצות, ולא בכוסות שמן או נרות שכאו״א בפ״ע. ונוסף לזה דמיירי בפמוט שהוא בעיגול, שבזה מקום יותר לחוש דדמיא לקערה והוי כמדורה (כהגהות הסמ״ק רפ, ג, הובא בהגמ״יי, אלא שלפנינו בסמ״ק שם שאין לחוש). אבל בפמוטות שהקנים בצורה ישרה אין לחוש. ואף שלהפמ״ג גם בזה יש להחמיר – נוסף לזה שהוא חומרא יתירה, ושבהגהות הר״מ אריק (נדפס בקובץ הסופר) חולק עליו, גם לדידי׳ ג״ז רק כשהוא בקערה אחת, כנ״ל. ומילתא פשיטא היא, שהרי עיקר החשש, שנראה כמדורה, או שיתקרבו זל״ז וייעשו כמדורה, או שמתוך הסמיכות מתחממות ונימס. ובנדו״ד ל״ש כל הטעמים הנזכרים. וראה בכהנ״ל בא״א מבוטשאטש תנינא בארוכה. רב פעלים ד, ל. וכ״כ גם בשבט הלוי חנוכה ה, ו (מבית לוי חנוכה ע׳ יד), שבמונח בחנוכי׳ לית לן בה. ברכת שמעון מועדים ע׳ קנג. ארחות רבינו ג ע׳ ז. ועוד. ולהעיר מא״א מבוטשאטש שם קמא.

 

 

#11797