Q. I left a open pitcher of orange juice on my table overnight. Can I drink it?

 

A1. The orange juice is permissible.

 

Q2. So that means that uncovered soup, tomato sauce, drinks like coke or iced tea are all fine?

Also, when is Gilui a problem by night? Sometimes we leave the house at night – which starts early nowadays – for a walk or whatever, does the water in the open pitcher on the table have an issue of Gilui?

A2. They are all fine. As mentioned, Gilui is permissible nowadays. Even for those who are stringent, these drinks are OK as they don’t taste like water anymore.

Regarding the amount of time for Gilui – even a small amount of time is an issue, even a couple of seconds.

The Halacha applies both at day and night. But, some are particular only in the evening.

 

Q3. Is it considered covered if in a fridge, for those who are machmir like the שלה?

A3. In the fridge, it is not a problem.

 

A brief discussion on the topic:

Chazal prohibited the drinking of beverages that were left uncovered unsupervised, especially overnight, referred to as Gilui, due to the Sakanah, danger, that snakes may have gotten into it and left some venom in it.

According to most Poskim, there is no issue of Gilui in most places today since snakes are not common in homes, and even though there are some who rule stringently for various reasons, the mainstream opinion is that one may drink beverages that were left uncovered.

Some people do not leave Negel Vaser—the water prepared at the bedside for hand-washing in the morning upon awakening—uncovered, even nowadays, even though it’s not used for drinking.

With regards to Kiddush wine, the Halacha is that if it was left uncovered for a short while and its taste was not affected, Ein Lehakpid Kol Kach, one does not have to be so particular.

 

Sources:

ע״פ דין אין איסור גילוי במקומות שאין נחשים מצויים. וכ״פ אדה״ז בשו״ע סער״ב ס״א. ובדיני שמירת הגוף והנפש, אף שהביא אדה״ז כמה פרטים מרמב״ם ושו״ע, וכן הביא מדברי הגמ׳ בכ״מ גם מה שהושמט בפוסקים – מ״מ לא הביא כלל דיני גילוי, אף שהובא ברמב״ם ובשו״ע. והלא דבר הוא. וראה הנסמן בלקו״ש כג ע׳ 35.

גם למי שירצה להחמיר ע״פ השל״ה – הובא גם בלקו״ש שם הע׳ 32 בסופה, אין זה שייך רק במים ויין חלב וכו׳ ולא בשאר משקים. ואפי׳ נתערב בהם מים, ולא שנא ממים שהדיח בהם פרישין, ראה בפר״ח לפי שנשתנה טעם המים. וראה שמירת נפש שטיגל ע׳ קפט ואילך.

אבל נוכחות אדם ישן אינו מועיל – ראה רמב״ם רוצח יא, יא.

שאר משקין – ראה בתשובה הקודמת. וראה רמב״ם רוצח יא, ט.

שיעור הזמן – רמב״ם שם י. ערוה״ש קטז. תפארת ישראל תרומות ח, ח.

ביום – רמב״ם שם יא, ע״פ ע״ז ל, א. אבל בצוואת ר״א הגדול סב – בלילה. וכ״ה בדרך ארץ רבה יא. וראה דרכ״ת קטז, י. וד״ז אינו משום חשש נחשים, כ״א משום מזיקין וכדומה. כבר העירו בפירש״י חולין ט, ב – ד״ה ספק. ובכ״מ כתבו ליישב. ויש שנהגו בזמנינו שאין נחשים מצויים להחמיר רק בלילה – תוספת ירושלים יו״ד קטז, א. ושם רק בנתגלה כל הלילה.

במקרר – שו״ת שבה״ל ו, סג. ב. משנת יוסף יג, מז, ב. צי״א כב, מא. רבבות אפרים ג, תצה. שבט הקהתי א, קיב. הלכה למשה מיימון או״ח טו. וראה גם שמירת הגוף והנפש מד, ד. נהרות איתן ב, לד. מחקרי ארץ ג, סה. ולהעיר גם מכה״ח או״ח ערב, ט. אול״צ ב, כ,יז. מאין אומר ב, נה. וראה שו״ת מנח״י ט, פה שהכל תלוי במציאות.

 

Is it necessary to cover the kvort of negel vasser the whole night?

 

 

From Halacha2Go.com Archives
#168

 

#1492
#19639