What is the correct way to take the three steps at the end of Shmone Esrei?

 

Question 1: Regarding the three steps after Shmoneh Esrei, are they meant to be three steps, as the finishing step which makes the feet next to each other, or is it three and a fourth step to make the feet equal?

Answer 1: The common custom – and this was the Rebbe’s practice too – is to take three steps after Shemone Esrai as follows: the first step is with the left foot placed behind the right foot, then a large step with the right foot behind the left foot and then another large step with the left foot behind the right foot. After these three steps, the right foot is adjusted to be parallel to the left foot.

This applies only after Shemone Esrei.

 

Question 2: Regarding the steps before Shmoneh Esrei – the third step has to be the one to make one foot parallel the other? or I am able to take another step?

Answer 2: You may take another step but it’s not required. There is no need to make the feet parallel to each other when moving back before Shemone Esrei.

 

Question 3: What about for when going forward at the beginning and at the end of Shmone Esre?

Answer 3: One can follow this order:

  1. move the right foot to the front of the left foot [this is applicable only after Shmone Esre, as explained in the link sent]
  2. move the left foot to the front of the right foot
  3. move the right foot to the front of the left foot
  4. align the left foot to be parallel with the right foot

See also here: 

With which foot does one start taking 3 steps back at the beginning of Shmone Esrei?

And more here as well:

How should I take three steps back before Shemoneh Esrei, if someone else is in middle of the Amidah?

 

Sources:

נחלקו בזה כו״כ. ומעשה רב אצל כמה גדולי ישראל כבפנים, כאשר העידו בזה בכ״מ. וכן בקודש חזיתי בהנהגת רבינו וברבים. וכ״כ בשערי תפלה למהר״י רקח כב. וראה לחם יהודה עייאש תפלה ה, י. והוא דלא כקצוה״ש כ, כד. ועוד.

וכמה אופנים נאמרו בזה: שצ״ל בכל פסיעה עקב בצד אגודל, כל׳ אהל מועד שער התפלה ט, והשווית הרגליים הו״ע בפ״ע – כמ״ש הפמ״ג קכג בא״א ה  – ואינו שייך למספר הפסיעות. (וי״א שמה״ט לא הניח רגלו הק׳ בפסיעה האחרונה והרביעית על הרצפה ממש, שלא תהא בגדר פסיעה שלא להוסיף על ג׳ פסיעות); שכ״ה ע״פ הקבלה, וכמ״ש בבא״ח ש״א בשלח כד. ומפורש יותר בעוד יוסף חי להנ״ל בשלח טז. וראה אבן חי על הבא״ח שם. ויוסף עוד דוד בשלח על הבא״ח ע׳ רמה ואילך. וראה גם בדעת האריז״ל במבשרת ציון מוצפי א, טז. אבל ראה שו״ת מחקרי ארץ שעיו ו, סז; לצאת דעת רבינו מנוח שהפסיעות צ״ל כפולות – ראה תשוה״נ א, פ. ובארוכה כרע רבץ ספ״ט, ומיאן לפרש כטעם הראשון הנ״ל. ולפענ״ד מחוורתא כדמעיקרא.

ובכ״מ שכן מוכרח בדעת הלבוש קכג, א. ויש שדחו. ויש שכתבו להעמיס כן גם בד׳ האר״ח שכתב לעשות פסיעה קטנה וגדולה ועוד פסיעה להשוות הרגליים – ראה שו״ת אבני ישפה ד, י. קובץ מאורי יהושע דלקמן. ועוד.

ושקו״ט בהנהגת רבינו – בקובץ התקשרות תקמט. קובץ מאורי יהושע ביאלא ד ע׳ ריא ואילך. הערות הת׳ ואנ״ש כפ״ח רמד. וכפה״נ לא עיין כל צרכו בפוסקים בנידון. קובץ מגדל דוד יד. קובץ שלם בתלמודו ג.

וראה בארוכה בכהנ״ל שיח תפלה ע׳ תרב. קונט׳ על טל ואל מטר (והב״ד בכרע רבץ שם ודחאו).  שו״ת יצחק ירנן ג, ו. אור תורה תשמח סי׳ קצד (ושם דחה דברי יצחק ירנן. וראה בכרע רבץ שם מש״כ לדחות דברי המשיג). ויעמוד פנחס מוסבי סה. קובץ ויברך יהודה ד ע׳ נב. בירור הלכה זילבר קכג, א. נקיות וכבוד בתפלה בסוה״ס. ועוד.

בנוגע לפסיעות לפני שמו”ע – בכלל אין הכרח לפסוע ג׳ פסיעות לאחריו לפני שמו״ע. וגם ג׳ הפסיעות שלפניו אינן חובה גמורה. ובזה גופא – אין הכרח שצ״ל כאו״א מהן עקב בצד אגודל, ואין הכרח להשוות רגליים זולת אח״כ בעת התפלה ממש.

 

 

#16259
#17774