« go back

Must one cover their knees specifically by their skirt, or does the table/cloth suffice?

 

Full Question:

Sometimes when sitting at a table, one’s skirt may slide up. If the knees were exposed and visible, one would certainly cover them immediately, however, in this case the knees are covered by the table and partially the table cloth. In such a situation, must one cover their knees specifically by their skirt, or does the table/cloth suffice? In general, is it halachically acceptable for one to cover one’s knees with a material other than one’s own clothes when sitting or reclining?

 

Answer:

In general, one may cover their body with any material. For example, one covers themselves with a sheet, blanket etc, when changing their clothes. A table cloth suffices too. However if the “covering” is of large proportions and the area contains “air space” of higher than 10 tefachim (about 2.5 feet), it is considered as its own area. Accordingly, and the halacha deems it as though the body is still uncovered in that area. Therefore, keeping ones legs under the table does not suffice.

Even if the area is lower than 10 tefachim, there is room to be stringent and cover their body with a regular decent covering.

It should be noted that even if your knees are covered with a table cloth, or towel etc., if the skirt is so short that whenever sitting it rides up, it might be considered a non-tznius garment, even if technically everything is covered, due to its non-tznius look.

 

בכלל – פשוט הוא ומוכח בכ”מ, ראה לדוגמא שו”ע אדה”ז סימן ב ס”א. וראה גם תורת חיים סופר דלקמן.

עשרה טפחים – ממימרא דשמואל סוכה דף י ע”ב, מובא בשו”ע אדה”ז סימן עד ס”ב. אך ראה בפמ”ג א”א סימן ב סק”א שמסתפק בלמטה מעשרה אי נחשב כיסוי לצניעות בעלמא. ונשאר בצ״ע. ובספר ארה”ח שם בהמאיר לארץ ה, דחה דבריו והוכיח בטו”ט לאיסור ע”ש ראייתו. והב״ד במשנ״ב בבה״ל שם א ד״ה לא ילבש. ועפ”ז היתר כילה בלמטה מי’ הוא רק לענין ק”ש משום לא יראה בך ערות דבר, ומוכח כן מכמה דינים בסימן עד, שודאי אינן בגדרי צניעות בעלמא. וכ״כ בחס״ד צימטבוים ב, א. וכמה החמיר רבינו במהדו”ב סימן ב’ בענין כיסוי בסדין “בעודו שוכב” שלא יגלה “אפילו מעט מבשרו” וכו’. ובמשנ״ב עם ליקוטי דברי הרב שם כתב שלאדה״ז מותר. ואין לדברים אלו כל שחר, דאדה״ז מיירי לענין ק״ש, ואנן קיימינן השתא בדיני צניעות. והרי זה גופא שרש הפלוגתא אם לדמות דיני צניעות לק״ש.

אלא שמסברא עצ״ב אם דינו ככיסוי מדוע לא יועיל לצניעות. וראה תורת חיים סופר ב, א, שהשיג על הפמ״ג לאידך גיסא שפשוט שדינו כמכסה בסדין. וכ״כ במצות ראי׳ שם בארוכה. וראה באפיקי מגינים ביאורים ב, א ובחי׳ שם ב. וילה״ע גם מדברי המאירי סוכה יא, א שכילה פחות מי״ט היא כטלית רחבה. וראה גם שו״ת מגדל צופים ג, ג מה שהוכיח עד״ז מכ״מ מלשונות הראשונים דמהני גם בדיני צניעות.

ובאמת, לדברי ארה״ח צע״ק השיעור, דתיהוי כבגד לענין צניעות. ואולי צ״ל פחות מג״ט.

שו״מ בס׳ התדיר לר״מ מן האדומים, מגדולי איטליא תקופת בעל שבה״ל, הוצאת בלוי, הל׳ קימה ממטתו א, שגם בישן בכילה פרוסה ילבש מיושב. וה״ז כד׳ ארה״ח. ודוחק לאוקומי בגבוה י״ט, דא״כ מאי קמ״ל.

 

 

#6269


Add Comment

Your Email address will not be published